Dette er en ordning for ungdom opp til 34 år tror jeg. Dette er en flott ting. Man kan spare 15 000 i året, og til sammen 100 000. Man får skattefordel, som er 20 %. Sparer man maksimalt beløp får man 3 000 i skattefradrag. Dette er jo en fantastisk ordning, man kan jo uansett ikke ta ut pengene man setter inn på denne kontoen!
Personlig syns jeg grensene er litt lave. 100 000 er ikke så mye, dersom man sparer fra man er 18 – 34? Og 15 000 i året, det kan man vel klare å overgå også? Skulle ønske dette var hevet, mye, eller at det ikke var noen grense. Tross alt, det er ingen som kan ta ut pengene, med mindre man skal kjøpe seg leilighet eller hus. Hva med å øke til at man kan sette inn 50 000 i året da, så har man en mulighet til det, så kan man spare det? Og kanskje 500 000 totalt. Det ville hjulpet veldig mye mer enn 100 000.
Hva syns dere om denne ordningen? Er det greit med 15 000 i året, og 100 000 totalt? eller blir dette bare en liten brøkdel i forhold til dagens boligpriser? I tillegg så burde formuen, dersom man har en formue inne på boligsparing for ungdom, selvfølgelig være skattefra. Men dette blir jo uansett ikke noe faktum med mindre grensen økes, fordi det er 0 skatt på alt under 250 000. 250 kr i året må man betale med formue på 250 000. Den økes sakte men sikkert…

12 kommentarer In " Boligsparing for ungdom ordningen "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
september 9th 2008 at 2:56 pm
Hvis du bor i storbyer så er kr. 100.000 ingenting. Kan ikke du ringe og spørre hvor lenge tallet har vært så lavt? Sitter her og venter på svar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 2:58 pm
Det tallet har vært så lavt ganske lenge..
Det er debatter om å få det til å bli høyere, men det høyeste som er foreslått er 40 000 og 250 000 i året.
Fortsatt litt lite til å kunne kjøpe seg leilighet til rundt 1,5 mill når man nettopp er kommet seg i jobb gitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:00 pm
Etter hva jeg har skjønt får du gunstigere lån og større lånebeløp med BSU som egenkapital. og har du råd til å spare mer i året enn de 15000 som får plass på kontoen, kan du jo bare opprette en egen sparekonto til de pengene og legge dem til egenkapitalen når du skal kjøpe et sted å bo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:07 pm
Ja, det er riktig. Men meningen med BSU f eks, det er jo det å ikke kunne ta ut pengene. Det kan man med vanlig sparekonto, og det vil jo med andre ord si at dersom fristelsen blir for stor, så tar man da ut pengene og bruker det på noe annet du vil ha?
Det er lettere å få seg lån også, men lånet blir jo allikevel veldig stort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:12 pm
#2,5 Hvis du heller vil bruke pengene på noe annet er det jo det samme… Hvis du virkelig har lyst til å bruke pengene på å kjøpe deg et eget sted å bo, klarer du nok å spare dem opp…
Jeg har penger på to sparekontoer i tillegg til BSU, og jeg bruker ikke de pengene selv om jeg er tom for både kontanter og penger på kontoen, siden de er satt av til noe helt annet…
Det handler litt om viljestyrke også, ikke å få alt servert på den letteste måten…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:17 pm
Jeg er klar over det.

Jeg har også sparekontoer, 2 stk pluss BSU, og jeg bruker ikke noen av de pengene jeg heller. Men det er jo bare min mening at jeg syns at det er for lav grense på BSU
Alle er i sin rett til å mene noe annet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:20 pm
#3,5 Jeg er enig i at grensa på 15000 er lav, men jeg vet ikke helt hvor fristende ordningen hadde vært hvis grensa ble høyere.
Å få skattefradrag på over 3000 i året fordi man er flink til å spare vil jo bli helt feil. Er man flink til å spare vil jo det egentlig bety at man kan betale mer skatt, mens man i realiteten tjener penger på at man ikke bruker pengene.
Noe må jo staten leve av også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 3:24 pm
Vel, man kunne hevd grensen, men allikevel kun fått skattelette på 20 prosent av 15 000?
Det er jo mulig det og
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 11:55 pm
jeg synes bsu er en fantastisk ordning og er veldig glad for at jeg blir belønna for at jeg vil spare til boligkjøp.. men jeg synes det er litt lite med 100 000 totalt.. :/ men, så er jeg likevel enig i det prinsesse hella sier i # 4..

jeg og sparer på en konto til, og det er en såkalt høyrentekonto.. det betyr at jeg kan ta ut penger hvis jeg vil, men bare 4 ganger i året, ellers blir den en vanlig konto ellernoe, og da frister det ikke veldig..
smil!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2008 at 12:00 am
er enig om at det kanskje er lite. men jeg skjønner at de ikke kan gi oss så mye. da måtte jo skattelette vært noe annet og mye fram og tilbake. skjønner at det er begrenset. men om man har en sånn konto, fult opp, hjelper det jo om du søker om lån
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2008 at 12:17 am
Ja, er enig i mye av det hella sier også.
Skatteletten kan jo allikevel begrenses, så kan man ha mer penger der.
Har vurdert å skaffe meg en såkalt høyrentekonto selv
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2008 at 12:19 am
Det hjelper om jeg søker lån, ja.
Men lånet blir fortsatt utrolig høyt, og der er også litt av poenget.
Dersom man kunne fått en BSU konto, hvor man kunne sette inn f eks opptil 600 000, og grensen var 50 000 i året, og kun 15 000 av de fikk man 20% skattelettelse av, men at beløpet som var der, samtidig var skattefritt, fordi dette er en måte å sørge for at det blir lettere å skaffe seg bolig, så hadde jo det vært topp?
Jeg liker også det faktum at jeg ikke kan ta ut pengene jeg har der, selv om jeg er i prinsippet ganske viljesterk. Sparer for eksempel på brukskonto dersom jeg vil kjøpe meg noe, istedenfor å ta ut penger fra sparekontoer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende