Det er mange som sier: Neeei? Skal du ikke ha unger… Hva er galt med deg a..
Akkurat som om det å få unger er meningen med livet… Jeg mener, jeg syns det er kjempegreit å være tante, å mate ungen iblant, kanskje rape han osv.. Få han til å slutte å gråte.. Men jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det hver eneste dag. Er forresten ganske usikker på om jeg passer som mor. Jeg er distre, glemmer å gi meg selv mat. (Ja, jeg glemmer å spise) og jeg lever som regel i min egen verden.
Alle vennene mine bare sånn: Ja, jeg gleder meg til å få unger… de er jo såååå søte..
Jeg syns ikke unger er så søte.. Og spiller det noen rolle om de er søte eller ikke? Jeg mener, poenget er at dersom du tar den avgjørelsen å få et barn, så blir du nødt til å passe på det barnet inntil det velger å flytte hjemmefra. Det handler om oppdragelse, om å sørge for at de får riktige verdier inn med morsmelka kan man si. Det handler om at man er nødt til å tenke på andre enn seg selv! Det blir ikke tid til å sitte på pcen mange timer om dagen, ikke sitte på cafe med venner, og ikke noe fester heller. Dersom man skal gjøre det, så må man ha en barnevakt.
Livet endrer seg når man får disse små, og jeg tenker, at dersom jeg i det hele tatt skal ha unger, så må jeg nesten være forberedt på å gi opp disse tingene. Og jeg vil gjerne ha en mann som blir hjemme med ungene, fordi jeg ikke har noe ønske om å være hjemme med unger. Jeg orker det ikke. Jeg orker ikke å sitte hjemme hele tiden.
Flere av venninnene mine har fått unger i den siste tiden, og jeg fatter det ikke. De er 20 år gamle, også skal de ha unger? Kanskje best å feste fra seg først… Og så få unger?
Og jeg jobber da i butikk, jeg er 20, og folk kommer sånn: Har du barn? Jeg: Nei… De: HVa? Hvorfor ikke? Syns du ikke det er på tide..
Er jeg et dårlig menneske fordi jeg heller vil ha en hund, enn en unge? Hunden er alltid glad for å se deg.. Kjefter ikke på deg.. Og er alltid glad for litt kos.
Jeg er glad i nevøen min, men jeg er også utrolig glad i mellomschnauzeren min. Hun er det mest verdifulle jeg har. Ingenting kan overgå henne.

45 kommentarer In " Er jeg et dårlig menneske, bare fordi jeg ikke ser for meg en fremtid med barn? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
oktober 18th 2008 at 9:43 pm
Du gjør ihvertfall ikke din plikt ovenfor samfunnet, eller for å si det på en annen måte: Du vil ha, men du vil ikke gi tilbake.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:47 pm
Hehehe.. jeg håper da ikke det, for da er jeg også et dårlig menneske
Skjønner deg veldig godt jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:47 pm
Jeg gjør ikke min plikt fordi at jeg ikke får barn?
Er du klar over at verden er utrolig overbefolket, og at det kan virke egoistisk å få barn?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:48 pm
Takk!
En av få som faktisk gjør det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:48 pm
Jeg gir forresten veldig mye tilbake, hver gang jeg betaler skatt jeg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:50 pm
Livet består av mer enn og sitte mange timer på pc, feste osv. Og skal du pøå cafe så kan du ha m nurket! Det er bare du som lager disse hindringene for deg selv.. Det er mye kos med et barn..du må gi slipp på noen områder av livet ditt, men får så utrolig mye positiv glede tilbake pga ungen!
Men du er bare 20 år, MYYYE kan forandre seg i livet ditt om noen år..
Uansett så er det fritt valg og få barn..men de grunnene dine er for dårlige ..det viser at du er veldig ung i sinnet som syns festing,pc og cafe besøk er det viktigste i livet ditt!
Lykke til videre:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:50 pm
Nope du er ikke et dårlig menneske, snarere tvert om. Du har tatt et valg og det bør du få respekt for. Synes jeg da.
Og deg sjøl innimellom
Men jeg håper du husker å mate hunden da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:53 pm
Jeg vet at man får igjen veldig mye, jeg får jo igjen mye bare ved å være med nevøen min. Men det er ikke de grunnene til at jeg ikke vil ha barn, jeg bare sier at det er noe av det man må være klar over at man gir opp når man før barn, Hvertfall de første månedene. Det betyr ingenting for meg de tingene der..
Jeg ønsker meg ikke barn, for øyeblikket, jeg er fortsatt ung, fordi jeg ikke føler at jeg kan bli en god mor. Jeg vet at livet består av mye mer enn det.
Jeg er ikke spesielt glad i barn generelt, det har jeg aldri vært… Det er derfor jeg ikke ønsker meg barn, fordi jeg generelt ikke liker dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:53 pm
P.S Hunder kan være like vanskelig å oppdra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:54 pm
Nei, du er ikke et dårlig menneske; bare ung. Og DET skal du jaggu meg få være! Om noen år kanhende du forandrer mening. Time will show:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:54 pm
Hunden min mater jeg hver eneste dag.
Det kan hende at jeg får barn når jeg blir eldre, men per i dag så ser jeg ikke for meg en fremtid med barn. Syns ikke at det skal være noe slikt at “Man må ha unger” tull….
Jeg husker å mate meg selv når jeg ikke er i min egen verden, eller hvis jeg føler meg sulten. Føler meg sjeldent sulten da, så det er ikke så ofte at jeg gjør det. Passer på å spise frokost og kveldsmat, hva det blir til middag er sånn litt an på om jeg har lyst på noe..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:54 pm
hehe ja viss du ikke liker dem så skjønner jeg deg;p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:56 pm
Jaaa. Bikkja mi er verdens mest ulydige vovve…
Men det kan få større konsekvenser dersom man feiler med et barn.. Ikke bare for deg som forelder, men for andre og.
Nå sier jeg ikke at så altfor mange feiler, men mange føler kanskje at de har feilet, jeg vet ikke..
Vovven min, hun er jo bare snill og grei, bare ikke så lydig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:57 pm
Ja, jeg er ganske ung. Kanskje jeg en dag finner en som er spesiell for meg, og som jeg ønsker å få barn med. Men jeg holder fast på at jeg aldri orker til å være hjemme med en unge.. Selvfølgelig, de første månedene og sånn, men tror pappaen får mesteparten av pappapermen jeg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:57 pm
permisjonen mener jeg.. Surrehuet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:58 pm
Jeg har aldri likt dem. Ikke når jeg var barn heller.
Men er jo annerledes med min nevø.
Min bestemor, og mor liker heller ikke barn. Går det i arv?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:00 pm
Også sier alle.. Når du treffer den rette.. da vil du nok ha barn..
Kan ikke folk bare forstå at ikke alle ikke er SÅ glad i barn.. Jeg har ikke barnetekke og hvorfor skal jeg da på død å liv ha unge? Hva om det er best for barnet at jeg velger å ikke få noe barn?
Er ikke det egentlig veldig bra?
Jeg mener at den dagen man velger å få barn må man være villig til å sette barnet først i ca. 18 år slik at de får en god oppvekst.. Det er helt sikkert mange gleder ved det å være mor, men jeg mener også at livet kan være fin uten barn. Det blir jo hva man gjør det til.. Hvorfor ikke bruke den ekstra tiden man da har på noen andre.. Besøke gamle, eller være der for venner og andres barn så de foreldrene kan få litt kvalitetstid sammen.. For hva er vel ikke værre for barn enn når foreldre går fra hverandre.. ??
Nei.. er så enig med deg at jeg måtte bare kommentere en gang til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:01 pm
hmmmm…ja kanskje det går i arv, har vel med holdninger og gjøre kanskje. Du har sett demmes holdninger og blitt påvirket av det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:05 pm
#1.5
Afrika kanskje ja, men Norge trenger flere folk, mange flere. Problemet til Norge er at det begynner å bli et betydelig større antall eldre mennesker iforhold til yngre. Uten de yngre kan ikke den eldre generasjonen få de tilbudene de har idag som pensjon, pleiehjem, hjemmesykepleie osv. Når du velger å ikke få barn er du med på å ødelegge alderdommen for alle de i din generasjon, og samfunnet i seg selv siden det ikke bare kan bestå av gamlinger.
Det går nedover og under med Norge fordi folk velger å fø så få barn, slik du gjør.
Videre ville det vært egoistisk av deg å få barn ved en senere anledning i livet siden det øker risikoen for medfødte feil, misdannelser og sykdommer for barnet i betydelig større grad.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:05 pm
Som 20-åring er heldigvis ikke dette noe du trenger å ta stilling til.
Et barn er ikke noe man skaffer seg..det er en livslang oppgave.
Ikke alle burde reprodusere seg..bare fordi de har muligheten til det.
Blir du lei av menneskers reaksjon, kan du bare si at du ikke skal ha barn på mange år..at du vil vente.
Man bør i alle fall ikke la seg påvirke av andre når det gjelder det å få barn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:06 pm
Skjønner veldig godt hva du mener jeg da , jeg avr en typisk guttejente som aldri lekte med dukker eller satt barnevakt, så aldri poenget og unger har jeg stort sett aldri hatt store sansen for..Men har nå fått to egneog mestrer oppgaven ganske bra skulle jeg tro
Ja det er mye jobb, ja man må forsake noen ting, men ikke alle, de fleste ting oppdaget jeg ganske rask at man kunne ta med barna sine på, og det som overrasket meg mest var at jeg oppdaget så mange nye ting etterhvert som barna vokste opp, de har lært meg ganske mye de også ikke bare jeg som ahr lært de
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:18 pm
Aller først, kjære deg du er 20 (!) år og har all verdens av tid til å bestemme deg på. Og kanskje forandrer det seg i løpet av de neste 10-15 årene, og du bestemmer deg for å få barn likevel.
Men _uansett_ hva du velger, så gjør det deg ikke til et dårlig menneske. Eller…
i så fall er det flere av oss, Pritzel.
http://www.vgb.no/811...
Og jeg har grådig stort forsprang på deg aldersmessig. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 11:26 pm
Dette er da virkelig din avgjørelse og det er opp til deg hva du vil gjøre.
Og jeg kan ikke se hvordan det gjør deg egoistisk å ikke ville føre genene dine videre …
Dessuten du er 20 år og har all verdens tid på deg. Skjønner ikke hva folk maser om allerede. Når jeg var 20 så tenkte jeg som så at mulighetene er åpne. Kunne ikke se for meg meg selv som mamma, men regna med at jeg kanskje kom til å ombestemme meg etterhvert.
Nå åtte år senere lever jeg lykkelig med verdens beste samboer, en nydelig liten hund og det begynner å se mindre og mindre ut som om jeg noen gang kommer til å føle for å få noen unge noen gang.
Og hvor feil ville det ikke være å sette til verden en unge man ikke ønsker bare fordi folk rundt en påstår at en burde det? …er det en tilværelse man ønsker å gi en unge. “Hei kjære unge, velkommen til verden. Du er uønsket.”
Nei vettu hva! Det er opp til hver enkelt å bestemme hva en vil gjøre med livet sitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 11:56 pm
Jeg er 34 og har ikke barn. Helt siden jeg var 15 har jeg sagt at jeg aldri ville ha barn. Og jeg mener det samme ennå. Og du kan tenke deg hvilke kommentarer jeg får
) Men jeg har tatt mitt valg og jeg står for det. Jeg velger å leve mitt liv for meg, bruke mine penger på meg, og bruke all min fritid på meg. Egoist? Ja kanskje.. Iallefall mener mange mennesker at jeg er det. Jeg mener det er egoistisk å få barn. Det er jo ingen som får barn for barnet sin skyld. De får barn fordi de ønsker seg barn. Og det er alt for mange barn som vokser opp i hjem som slett ikke er egnet for små barn! Som avlastningshjem ser jeg alt for mye vondt. Ja, jeg hjelper der jeg kan. Men ønsker ikke å bruke 18 år av mitt liv, hver eneste dag, hver eneste time på å oppdra et barn. Jeg velger heller å bruke utvalgt tid på å hjelpe dem som ikke har det så godt i sine egne hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:05 am
Kjære Pritzel, det er vel mange fler som får barn av egoisme enn de som ikke gjør det tror jeg i ung alder spesielt.
Vær stolt av deg selv for at du er så bevisst på hva du vil med livet ditt du- Kanskje vil det bli naturlig for deg senere i livet å få barn, men det å få dette maset fra andre i så ung alder blir bare for dumt. Å ha barn er en livslang oppgave, som regel hyggelig og positiv, men det er så mye ansvar, at jeg synes det er bra mange tenker som deg. Fornuftig.
Klem til deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:38 am
du er ikke noe dårlig menneske…og hvis du eventuelt bestemmer deg for å ha barn så har du søren meg maaaasse tid…

nyt livet nå og ha det moro så lenge du kan…med alderen kommer andre prioriteringer, men det betyr ikke at barn bør være en av de..
og det å få barn er ingen plikt men valg…..
jeez..
have fun
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:47 am
Jeg syns det høres fornuftig ut. Ingenting gjør meg mer frustrert enn unge foreldre som ikke har fått festet fra seg.
Folk er jo forskjellige. Ser man på personligheter så er noen mer barnevennlige enn andre også, og det samme gjelder jo hva man syns om barn, vil jeg tro. Forskjellige meninger om alt. Jeg er forresten like gammel som deg, og jeg vil ha barn om noen år, når jeg er ferdig med å studere eller har slått meg til ro med noe jeg liker. Det er jo ikke bare noe man skaffer seg fordi man har lyst der og da akkurat, og desuten er jeg ennå for ung syns jeg. Jeg glemmer forresten også å spise som regel. Artig.
Du er slettes ikke noe dårlig menneske iallefall. Jeg syns det er verre om man er en fylletøs som tilfeldigvis blir gravid og fortsetter å oppføre seg som før. Stakkars unge i så fall. Man trenger jo gjerne sine foreldre, eller i det minste én med noe mellom øra når man trenger dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 3:49 am
Nei, kjære vene, DET er ikke noe å stresse med! Du er ikke klar for det, og så enkelt er det. Så får du bare prøve å trekke på skuldrene over dem som ikke har forståelse for synet ditt. Når folk spør meg “om ikke jeg skal komme i gang snart”, spør jeg gjerne om de vet om noen som vil ha barn med meg. Det bruker å få dem til å skjønne hvor teit det er. Eventuelt svarer jeg at jeg ikke har lyst til å være alene-mamma. Så spør de ikke flere ganger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:44 pm
Hehe. Takk!
Så enig med deg.
Kan godt passe nevøen min i noen timer, men jeg er ikke så jævla glad i barn at jeg kunne tenkt meg å ha han hos meg i 18 år…. Og den Rette? Fins det virkelig EN rett person? Neppe… :p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:45 pm
Jeg har ikke sett deres holdninger før jeg ble 16, fordi de var veldig forsiktige med slike holdninger. Men allerede som 12åring så mente de at jeg sannsynligvis aldri kom til å få barn, fordi jeg mislikte de så mye
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:46 pm
Jeg er jo så jævla egoistisk.

Jeg syns det er mer egoistisk av meg å få en unge når jeg ikke føler at jeg har muligheten til å ta vare på et barn…
Jeg tror ikke jeg vil bli en god mor, men en god tante, det er jeg.
Og dessuten, dersom jeg ikke har fått unge innen jeg er rundt 30, så regner jeg med at jeg ikke kommer til å ville ha unger heller..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:48 pm
Jeg lar meg heldigvis ikke påvirke av andre. Jeg driter som regel i andres meninger, og kjører på som jeg selv vil
Kanskje jeg vil ha en unge om noen år, men nå er ikke det noe alternativ, og mor og bestemor tror at det aldri kommer til å skje, fordi de ser hvordan jeg generelt ikke liker barn. Rett og slett fordi de er barn. De er bråkete osv… Er jo glad i noen barn, men jeg er ikke slik at jeg kan være glad i alle og enhver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:52 pm
Hehe, jeg har alltid vært guttete jeg og.
Var søstrene mine som løp rundt og spurte om de kunne passe andres unger, jeg var mer likegyldig.
Vet man kan ta de med på mye, men for meg virker det som om de fleste nye foreldre, omtrent forventer seg en babyborn dukke på 50 cm, som man bare kan legge fra seg når man skal gjøre noe annet.. Slik er det jo ikke.. De tror unger bare er morsomt osv, og de skjønner ikke dette at ting må planlegges, ungen trenger klær, må ha mat så og så ofte, må kles på ordentlig før du går på tur.. Det er ikke bare å skaffe seg en unge uten å tenke over det. Man bør for det første ha en mulighet til å forsørge ungen, og kanskje åpne en sparekonto så ungen får det når han/hun blir eldre osv.. Jeg har gjort det for min egen nevø, fordi jeg tviler på om foreldrene tenker så langt.. Men slik er det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 12:56 pm
Likte innlegget ditt.
Glad jeg ikke er den eneste.
Og det med å ta spranget, det var en god måte å si det på. Noen ganger kan det hende man ikke har et valg, og må ta seg av det på den beste måten man kan, og bare gjøre det.
Jeg er glad jeg ikke må ta det valget, eller at det blir presset på meg. Det er et jævla stort ansvar, ikke fullt så stort ansvar er det å være tante, som jeg for tiden er veldig fornøyd med
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:45 pm
Takk for det.
Hun er kjempefornøyd med dette.
Kusinen til mamma et 40, og hun har to bikkjer som er “ungene” hennes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:46 pm
Klem Bente
De fleste vennene mine tror jo de har fått en babyborn dukke.. :/
Syns det er synd at de ikke skjønner ansvaret det faktisk innebærer, og utgiftene. Men, slik er det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:46 pm
I’m going to have a lot of fun
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:48 pm
Hehe, fint at jeg ikke er den eneste som glemmer å spise
Ja, jeg syns det er tragisk at man får unger som så ung, og når man ikke har fått “festet fra seg”, fordi det kommer jo til å komme igjen etterhvert. Og man trenger som regel noe mellom ørene når man har en unge, det er ikke en babyborn dukke som du bare kan skru av…
Kanskje vi burde begynne med slike dukker som de har i USA, så ungdommer får se nøyaktig hvordan det er å ha et barn..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 1:49 pm
Hehe, ja, den var bra..
Skjønner ikke hvorfor det skal være et sånt et bidig mas.. Er jo et veldig stort ansvar. Jeg har ikke rosenrøde briller foran øynene mine, så jeg vet at det følger et veldig stort ansvar med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:44 pm
Det er et veldig bra valg å ta..
Og beundringsverdig.
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:48 pm
#1 Thrillseeker… det er skikkelig festlig å lese kommentaren din for de som er ufrivillig barnløse.
Lykke er ikke ensbetydende med å få unger. Unger skal FAEN meg ikke være en plikt. Da håper jeg at Thrillseeker aldri får unger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:54 pm
Nei. Du er ikke et dårlig menneske om du ikke ser for deg at fremtiden inkluderer barn.. Detter er (for de fleste,heldigvis) et valg som alt annet her i livet. Det valget du tar den ene eller andre veien er en privatsak! Av en eller annen grunn blir det faktum at noe av oss ikke har barn selv om “det er langt på overtid” (!) gjenstand for en avansert form for stol-leken.. den ene etter den andre ser det som sin selvfølgelige rett å dissekere hele livet ditt for på den måten å “finne feilen”.. (?) Kan du tenke deg hvilken skandale det ville ha blitt om barnløse hadde kommet med tilsvarende “motsatte” kommentarer til de som har (flere) barn?! Vi ville ha blitt stemplet som uhøflige,ufølsomme og frekke! hmm..rart at det ikke åpenbart og umiddelbart virker andre veien..! Valg,- er nettopp det: valg! Noen kan endres om ønske og viljen er der, og det er også lov,-og en privatsak!! Et godt innlegg:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:55 pm
Ja, ikke sant…
dessverre er det mange som kan få barn, som egentlig ikke vil ha barn.. Og mange som ønsker seg barn så utrolig mye… Som ikke har muligheten..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:56 pm
M’m..
Neste gang en med barn spør meg om hvorfor jeg ikke har barn, skal jeg spørre om hvorfor han/hun har barn.. Lurer på hvordan de reagerer.
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:01 pm
Hei, jeg er 40 år nå og har fortsatt ikke lyst på barn og får det heller ikke. Min kjære ektemann føler det samme. Vi har en nydelig liten katt og han er ungen vår
Noe som har irritert meg i alle år er at folk sier at jeg er egoistisk som ikke vil ha barn! Akkurat som de som får barn ikke får de av egoistiske grunner!!!
Nei, la folk få bestemme over sine egne lv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende