Jeg går gjerne med topper, som viser litt utrigning. Jeg ser ofte jenter som går med miniskjørt, og topper, og de ser fine ut, noen ganger litt slutty..
Men jeg har alltid hatt den mening at et NEI, er et NEI. Og ikke et "Nei, jeg kler meg sånn, derfor fortjener jeg å bli voldtatt"
NEI. Ingen fortjener å bli voldtatt. Kim skrev om en jente som ble voldtatt på visning.. Hvor de fikk alkohol.. Og mener at dette ikke var spesielt smart. Men se på historien til mannen som ble beskyldt for å voldta henne. Han har voldtatt før. Det sier seg selv, at greit, hun burde kanskje ikke drukket på den visningen, og nei, hun burde kanskje ikke ha latt seg avbilde toppløs.. Men er det virkelig en god grunn til å tvinge seg på noen?
Sex skal være gjensidig for begge parter. Begge må ha lyst.
Det er ingenting som sier meg at jeg ikke skal kunne gå nedover Karl Johan naken. Jeg forventer at ingen rører meg, dersom jeg går i pene, kanskje klær som viser litt hud.
Et nei er et nei. Enten det er fra kjæresten din, en full person..
Og jeg spør deg, hadde du utnyttet en full jente? Eller kanskje en full gutt?
Jeg hadde ikke gjort det.
Det er også en av grunnene til at jeg har med meg venner jeg STOLER på, når jeg er ute og drikker. De passer på at ingen prøver seg på ting jeg ikke føler meg komfortabel med, vi passer på hverandre. Fordi ingen har lyst til å ende opp i en seng med en fyr vi ikke kjenner når vi er fulle. Men jeg vet ikke om jeg ville beskyldt noen for voldtekt, dersom jeg hadde havnet i sengs med noen i fylla.. Fordi jeg vet jo ikke akkurat hva jeg har tenkt angående det i fylla.
Men tilbake til denne stakkars jenta som ble voldtatt. Hun hadde blitt sjenket. Hun er 18, naiv, og ung. Og vennene hennes bare dro fra henne. Det blir feil å si at det er hennes skyld. Det er ingen andres skyld, enn personen som velger å tvinge seg på en kvinne/jente.
Det er ulovlig det nemlig… Og uansett hvilke signaler man legger ut, så bør man kanskje være enige før man bestemmer seg for å ha sex med hverandre? Og stanse hvis noen sier nei, eller begynner å gråte?
Ærlig talt, ikke skyld på offeret her. Tenk heller,Hadde DU utnyttet en full jente/gutt? Da er du kanskje ikke bedre enn en som voldtar.. Selvfølgelig, noen fulle er veldig med på actionen og, og det er forståelig.. Kanskje de har lyst i fylla..
Ikke kom her og si at det er offeret sitt skyld at de blir voldtatt. Det blir nesten det samme som å si at: Ja, det er din skyld at du ble påkjørt av den bilen der, som bare dreit i at du gikk over fotgjengerfeltet. Du skulle jo forutsett at den bilen kom kjørende i 100 km i timen i en 60 sone.
Takk for meg^^

50 kommentarer In " Voldtekt, hvem sin skyld? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
oktober 18th 2008 at 5:52 pm
Jeg er enig, det er ikke offeret sitt skyld at h*n blir voldtatt.
MEN, det finnes da sunn fornuft. Og denne jenta viste ikke det overhodet. Nei, hun var ikke skyld i det men hun burde da vært skeptisk både til ham og seg selv i den situasjonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 5:55 pm
Helt enig i at hun burde vært skeptisk… Og at det var dumt å kle seg toppløs, og å drikke seg full.. Men hun var bare 18 år, og selv om man beregnes som voksen når man er 18, så er det ikke alle som er like modne, eller som tenker like langt..Sunn fornuft er flott å ha, burde vært et eget fag på skolen…
Men fortsatt ikke offeret sitt skyld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 5:59 pm
Jeg er enig i det. Men i kampen for å få ned den dystre voldtektsstatistikken må jentene/kvinnene bruke sunn fornuft. Jeg tror ikke noen legger opp til det men de (noen) er kanskje vel tankeløse noen ganger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 6:00 pm
Enig. Voldtektsforbryterne bør stenges inne på livstid! Det er noe av det groveste du kan gjøre mot et annet menneske! Jeg vil egentlig si at det er grovere enn mord, fordi offeret må leve med det vonde resten av livet i stedetfor å dø og slippe det vonde.
Man må tenke litt over hvilke signaler man gir ut. Men samtidig er det ingen andre enn voldtektsmannen sin feil om det skjer voldtekt. Det er han som misnruker et annet menneske.
Min venninne ble voldtatt på fest av en gutt med ADHD. Hun gjorde ikke noe med det, fordi hun følte at det var hennes feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 6:02 pm
Ikke alle som er like modne når de er 20, 25, 30, 35 ++ Spesielt ikke når alkohol med i bildet. Man har ett ansvar for seg selv, og man veit aldri hvem ukjente personer egentlig er og burde være forsiktige uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 6:08 pm
Hva faen har det å si om ein har adhd? jævla idiot. til den kommentare nummer 3
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 6:20 pm
Bra blogg! Det ER aldri offerets feil!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 6:28 pm
Men var det ikke fotgjengeren sin feil hvis han sprang spontant ut i veien uten å se seg for og bilen følgte 60 grensa?
Poenget er at hvis du driver å leker luremus med alle og enhver samtidig som du kler deg slutty så må du regne med å bli voldtatt.
Samme prinsippet hvis jeg går å vifter med kontanter i et smug hvor tyver holder til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:14 pm
Ja, selvfølgelig, jenter og kvinner kan jo slutte å kle seg som de vil.. Kanskje vi skal begynne å bruke hijab alle sammen? Eller?
NEI!!
Ærlig talt, et nei er et nei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:15 pm
Man må regne med å bli voldtatt??
Du gjør meg kvalm.
Du kan regne med å bli slått ned dersom du går og roper om det. ^^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:17 pm
De bør sperres inne for livstid, i mange tilfeller blir livene rundt offeret også veldig mye berørt, og fremtidige personen kommer i kontakt med.Er enig i at man er nødt til å tenke litt over at man sender ut feil signaler, men ærlig talt, trodde vi hadde kommet så langt at vi kunne kle oss som vi ville..
Personlig kler jeg meg ikke selv i miniskjørt, men skulle jeg gjort det, så hadde jeg fortsatt forventet å kunne gå urørt gjennom gatene.
Synd med din venninne, og synd hun ikke gjorde noe med det.. Det er aldri offerets feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:18 pm
Alle er ikke like modne nei, og spesielt ikke med alkohol. Man bør passe på seg selv, og være skeptisk til de fleste, men syns allikevel at det er tragisk at man skylder på offeret.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:18 pm
#6.5
Jeg sier det bare som det er. Vi lever i verden med mord, ran, vold, voldtekt, pedofili, rasisme osv. Det å leke luremus ikledd som ei hore er ikke akkurat det smarteste valget hvis man vil unngå å bli voldtatt, akkurat som det ikke er det smarteste valget å legge såpa på gulvet i et amerikansk fengsel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:21 pm
Hvordan er man kledd som en hore?
Er det om man har nettingstrømper, og synlig utrigning?
Jeg mener, alvorlig talt… Kan ikke mennesker styre sine seksuelle drifter til det punktet at man faktisk har sex med noen som vil ha sex med seg da?
Da bør man kanskje lære seg og styre sine seksuelle drifter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:29 pm
#7.5
Det er her du misforstår. Det dreier seg ikke om de som ikke kan kontrollere sine drifter, for det vil alltid være folk som voldtar uansett, akkurat som det vil alltid være folk som har stjeler. Det er derfor du har en lås på døra di og det er derfor folk setter opp alarmer i huset sitt. Man kan ikke bare si “jammen jeg skal ikke låse døra. Folk må lære seg å skaffe penger på ærlig vis”. Det blir for dumt å komme med argumenter som at folk må klare å lære å styre sine drifter, for folk kommer til å voldta enten du vil eller ei, og da gjør du smart i å ikke oppføre deg som ei luremus og kle deg ut som ei hore, ellers kan du banne på at du før eller senere vil gå på en smell akkurat som den personen som aldri vil låse døra si.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:31 pm
Jeg kler meg ikke som en hore.
Og jeg spør igjen, HVORDAN KLER EN HORE SEG?
Og jeg regner da med at dersom noen voldtar meg, så er jeg i min fulle rett til å kappe av han ballene og la han dø ihjel for det han har gjort mot meg.
Han har jo gjort seg fortjent til det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:32 pm
Mener selvfølgelig blø ihjel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:32 pm
Mener selvfølgelig blø ihjel , og ikke dø ihjel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:41 pm
#8.5
Ei hore er ei som viser mest mulig hud. Og selvfølgelig kan du gjerne kappe av ham ballene og la han blø ihjel, men du må også ta konsekvensene av det som igjen er fengsel for grovt mord og mishandling… litt verre en voldtekt vil jeg si, som også er et misvisnenes ord siden det ofte ikke er vold involvert i det heletatt.
Uansett er det et stort problem med voldtekts saker og det er at 40% av alle de som anmelder voldtekt har aldri blitt voldtatt. Kanskje på tide at de kvinnene får sydd igjen understellet sitt så de aldri kan komme med en falsk anklage igjen? Det er trossalt like jævli å bli beskyldt for falsk voldtekt, havne i fengsel, miste alle venner og gjerne kontakten med familien og ha det på rullebladet sitt, noe som gjør at du gjerne aldri får en jobb igjen heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:46 pm
Selvfølgelig er det ikke verre enn voldtekt.
Jeg hadde ikke tatt på meg noe skyld for det. Men jeg ville heller aldri ha anklaget noen for å voldta meg med mindre noen hadde gjort det. Og jeg viser heller ikke for mye hud.
Selvfølgelig er ikke det å kappe av noen ballene verre enn en voldtekt. Aner du hvor store underlivsskader man kan få etter en voldtekt? Og ikke minst de psykiske skadene man får, og hvordan familien til offeret påvirkes. Altså, jeg sier at enhver fyr som begår en voldtekt, de kan bare forvente å miste ballene sine. For det er en forferdelig ting å gjøre.
Sex skal være noe man skal glede seg over, og dersom man blir voldtatt, kan det hende man aldri får gledet seg over det igjen…
Og NEI, det er ALDRI GREIT Å VOLDTA.
Uansett om offeret har kledd seg slutty eller ei..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:51 pm
Skylda er på voldtektsmannen, det bør det ikke være det minste tvil om. Offeret verken ber om eller fortjener å bli voldtatt..
Men når det er sagt, så vil jeg også si at dere jenter kan gjøre mye for å FORHINDRE at dere blir voldtatt. Slik som f.eks. å gå flere i sammen hvis dere har vært ute en kveld.
Voldtektsmenn angriper gjerne de som er alene, som de oppfatter som et lett bytte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 7:55 pm
Enig der og.
Man kan gjøre noen tiltak for å forhindre det. Jeg f eks går alltid med pepperspray i veska, og jeg har lært meg selvforsvar som gjør at jeg kan uskadeliggjøre en fyr for så å løpe min vei. Går sjeldent alene også.
Men voldtektsmenn har jo ingen grunn til å voldta vel..?
Skjønner ikke hvorfor de gjør det.. Kanskje jeg skal spørre en voldtektsmann…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 8:03 pm
Jeg tror nok voldtektsmenn har sine grunner til å voldta.. Det er bare det at det er kun de som kjenner de grunnene, og de behøver ikke være logiske eller forståelige for andre enn dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 8:05 pm
Kanskje det blir kategorisert som en sykdom neste gang… Hmmm…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 8:09 pm
Mange voldtektsmenn kan jo lide av en eller annen mental tilstand ja. Mange tyver er jo kleptomaner, og kleptomani er jo klassifisert som en mentalsykdom, en adferdsforstyrrelse..
Men det betyr ikke at alle tyver er kleptomaner, og hvis noen voldtektsmenn blir klassifisert å lide av en adferdsforstyrrelse, så betyr det ikke at alle voldtektsmenn kan påberope seg sinnsyksdom i gjerningsøyeblikket for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 8:18 pm
Nei, du sier noe der.
Allikevel er det sykt hvor få som faktisk blir straffet for det, og hvor få som anmelder, fordi de er redd for å bli plassert i den kategorien hvor de juger, eller hvor det er deres egen skyld
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 9:21 pm
Nei, det ER aldri offerets feil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 7:46 pm
Jeg tror ikke personen i kommentar nr 3 mente at han voldtok pga adhd, hun bare nevnte at personen som voldtok venninnen ble voldtatt av en person med adhd..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:02 pm
Nå igjen.
… Enig; Ingen skal måtte tåle å bli utsatt for seksuelle handlinger de ikke har sagt ja til – eller når de har sagt nei.
Og voldtekt har lite med sex gjøre og alt med vold og dominans å gjøre. Å tvinge noen under ens egen vilje.
Skulle ønske problemstillingen ble umoderne snart.
Mvh Kitty Pia …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:04 pm
Det går fullt mulig an å tenke på å utnytte en full jente. Vi menn bør ha såpass innlevelseevne! Da er vi, motsatt av det du hevder, bedre enn en voldtektsmann!
Men det er ikke så enkelt hvis vi menn tror at det å bli voldtatt dreier seg om nytelse. At man liker å bli voldtatt… Og dette blir garantert misforstått. Her tror jeg vi sliter på forståelsen.
En som voldtar gjør noe bøllete. Forsøker å tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:06 pm
Ja, nå igjen..
Er også ganske lei problemstillingen, men følte jeg måtte skrive et innlegg om det.
Irriterer meg bare når folk prøver å skylde på offeret.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:07 pm
Ja, det går an å tenke på å utnytte en full jente. Men er du fortsatt like intr i det, når du vet at det er en mulighet for at denne jenta, kan våkne opp i en situasjon der hun tror hun har blitt voldtatt?
Nå mener jeg at har man blitt voldtatt, fins det som regel (ikke alltid) klare syn på det. Man har merker. Man har kanskje skader i underlivet.
Kanskje noen menn har den feile tanken at voldtekt dreier seg om nytelse, tror ikke mange har den though.
En som voldtar gjør definitivt noe bøllete, jeg tror mange sliter med forståelsen osv…
Takk for kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:08 pm
#2
Hvis samtlige norske kvinner skal begynne å bruke hijab i byene… Hva er voldtektsstatistikken og mørketallene i brune land? Tror du voldtektene er intet fordi man bruker hibaj eller burka? Tror du ikke at kvinner også blir voldtatt med hijab? Et lite hodeplagg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:20 pm
Jeg vet ikke helt..
Men jeg brukte det bare for å sette det på spissen, hvor sykt det er at man skal bli voldtatt og at voldtektsmenn bruker klærne man bruker som unnskyldning
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:25 pm
Et nei er et nei uansett hva.
Dette burde ikke diskuteres en gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:28 pm
Nei. Men dessverre så er det noen som mener at offeret provoserer til det..
Og det er derfor jeg har tatt opp dette her, jeg mener et NEI bestandig er et NEI.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:32 pm
Kvinner burde ihvertfall begynne å dekke mere til seg. Ikke bare øker mye hud sjansen for å bli voldtatt, men det ødelegger og potensen til de menn som ikke voldtar/får seg et ligg. Dette er fordi at den naturlige forsvarsmekanismen setter inn når menn stadig ser masse bar hud på kvinner som kler utfordrenes og blir opphisset av det, men får ikke fullbyrdet opphisselsen. Da vil kroppen gjøre det vanskeligere å få den opp ved senere anledninger siden kroppen anser det som mer og mer unødvendig å få den opp for hvergang det skjer unødvendig, og tilslutt vil man miste potensen. Det er derfor menn i østen har en betydelig bedre potens og ferre potenssykdommer en oss vestens mannfolk, og det er derfor kvinners ansvar å ikke kle seg utfordrende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:34 pm
Jeg sletter ikke kommentarer.
Av prinsipp. Jeg syns alle meninger har en rett til å bli hørt…
Men dette.:
ER REALT BULLSHITT.
Tror du virkelig på det du sier?
Du burde virkelig ta en renselse av sjelen din, fordi du kan umulig mene at en voldtekt er kvinners ansvar. Dersom det er slik, så bør menn lære seg å kontrollere sine egne lyster.
Takk for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:37 pm
Ærlig talt. Ser du hva du selv skriver, Anonym? Hvor i helvete er logikken din?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:38 pm
#18.5
Eh, jeg tror du misforsto kommentaren min litt her.
Det jeg prøver å si er at jo mere en mann ser kvinner som kler seg utfordrenes og blir opphisset av dette uten å få seg noe, jo verre blir potensen. Dette er naturens egen forsvarsmekanisme så man ikke går rundt med en konstant stå (og dette er ikke mine ord, men forskere). Altså dreper vestens kvinner potensen til mannen ved å kle seg utfordrenes og kvinner har derfor et ansvar for å ikke kle seg utfordrenes siden det fører til dårlig potens og potens relaterte sykdommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:41 pm
Hva F har det med voldtekt å gjøre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:42 pm
Offeret har ikke skyld i hvertfall…
Den som voldtar hvem skal h*n skylde på andre enn seg selv, når h*n vet det er galt…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:45 pm
#21
Si meg, har du blitt voldtatt eller noe slikt siden du nesten klikker i vinkel?
Uansett er relevansen her nokså tydelig. Hvis kvinner kler seg mindre utfordenes så blir det mindre voldtekter. Mindre kåte menn=mindre voldtekter. Logisk? Ja.
Men hovedpoenget til at de burde slutte å kle seg utfordrenes er selvfølgelig at de påvirker hele den mannlige befolkningens potens og at de derfor kan slå to fluer i en smekk hvis de heller kler seg mindre horete og mere “normalt”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:49 pm
Det er ikke nødvendigvis horete å vise hud. Det kommer an på hvordan det blir gjort. Jeg mener kvinner (og menn) bør få kle seg akkurat slik de vil, uten at det skal bety at de må “regne med å bli voldtatt” som du så pent sa det.
Og jeg har problemer med å høre på folk som forsvarer voldtektsmenn. Samme hva det har med MEG å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:52 pm
Og som Pritzel sier: menn må styre sine lyster. Bare fordi de ser en deilig dame og blir tent, betyr ikke det at de kan gå bort og voldta henne. Det virker nesten som om det er det du mener (men regner med at det er det ikke).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:53 pm
Det fins ingen logikk….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:54 pm
Jeg driter i potensen til mannfolk. Da kan de ta seg en tur på dass og ta seg en runk for helvete, det er jo de fleste mannfolk så glad i allikevel. Kvinner har et ansvar for å ikke kle seg utfordrenes?? Lær dere å styre deres lyster, eller ta dere en runk.!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:56 pm
Hvis mannfolk lærer seg å styre lystene sine = mindre voldtekter.
Hovedpoenget her, er at mannfolk som deg ser på kvinners kledning som en provokasjon til voldtekt, men du tar feil.
Kvinnfolk må få lov til å kle seg som de vil, vi lever i 2008, ikke på 1900 tallet!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:56 pm
ENig med deg.
Man må kunne kle seg som man vil uten at man skal “regne med å bli voldtatt”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 8:57 pm
Takk. Du er fornuftig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende