Det er finanskrise, man har mindre penger å rutte med, mange mister jobbene. Jeg kan ikke hjelpe dere med dette, men jeg kan hjelpe dere med litt av det andre, det å få pengene til å vare lenger. Som jeg har skrevet i andre innlegg, så er jeg arbeidsløs, søker jobb, og er ganske blakk.
Ta en tur til Sverige, fyll opp bilen med noen venner, så kan dere dele på bensin og bompenger utgiftene. Kjøp kjøtt, som kan fryses ned over lengre tid, og dersom dere røyker, kjøp det i utlandet i stedenfor. Billigere. Det samme gjelder sprit!
Når dere har kommet hjem fra Sverige, pakk f eks kjøttdeig i små tynne pakker, porsjonspakker. De tar liten tid å tine, og er derfor lette å lage en flott taco av en dag, eller kanskje noe annet du ville ønske å lage. Kjøttdeig kan brukes på mange fantastiske måter, og man kan lage forskjellige smakfulle retter, ved å bare endre litt på krydderinnhold.
Lag handlelister når dere er ute og handler. Småhandling er en dårlig idê. Handl en gang i uka, en storhandling. Kjøp brød, og melk og slike ting dersom det er behov for det, men ellers ikke gå i butikken. Dere plukker ofte med dere ting som ikke er planlagt, og det er de tingene som koster penger.
Tar dere C-vitaminer? Kjøp heller en appelsin eller kiwi, og spis det istedenfor. Det er billigere, og jeg kan si med en gang, at kiwi inneholder dobbelt så mye C-vitaminer som en appelsin. Tåler dere ikke disse, så har dere jo fortsatt c-vitaminer på boks. Tar dere antioksidant-piller? Spis en brødskive med blåbærsyltetøy isteden! Gjør samme nytten. Tar dere tranpiller, eller slike ting? Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, så har dere tatt dere av det behovet allerede. Fins mange måter man kan benytte fisk på: Fiskesuppe, stekt fisk, kokt fisk, fiskegrateng.
Skal dere ha pommesfrites til kyllingen dere kjøpte i Sverige? Kjøp den billige typen, f eks hoffs, 600 gr koster 13 kr på Rema 1000. Mens en annen fra hoffs koster 21 kr, for 500 gr, og det er nesten ingen forskjell.
First Price er et flott tilskudd. Smaker som regel det samme som vanlige produkter, fordi gilde og synnøve, lager også ost som smaker like godt til first price, sånn at den man kan spise den samme gode osten for mindre pris.
Ha god plass i fryseren dersom dere velger å reise til Sverige, så kan dere kjøpe mye godt kjøtt, som fryses ned og deles ut.
Bor dere alene? Eller er dere bare to? Da sier det seg selv at dere ikke trenger å kjøpe et helt brød hver dag. Del opp brødet, og frys ned det dere ikke trenger til neste dag. Har dere micro, så er det mulig å bare ta ut det du trenger fra fryseren.
Skal ha ribbe til jul? Kjøp det nå! Det er nå den smaker best! Det samme gjelder skinkestek.
Noen få små råd, som kan gjøre økonomien litt bedre.

116 kommentarer In " Noen råd nå som man kanskje ikke har så god økonomi lenger. "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
november 25th 2008 at 2:28 pm
Har du tenkt på at jo mindre du handler i Norge, jo flere arbeidsplasser står i fare for permisjoner/oppsigelser?
Ellers er jeg slett ikke enig i at First Price-varene er av samme smak og kvalitet som de andre merkene, men smak og behag…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 2:42 pm
Det gjelder ikke alle first price ting. Det gjelder noen få, som er av samme “merke” som andre merke,r bare at det står first price på det.
Og ja, jeg har tenkt på at jo mer jeg handler i sverige, så kan det hende flere blir oppsagt, eller havner i permisjon. Men jeg må tross alt tenke på at jeg skal ha råd til å leve også. Og det har jeg ikke med Norges priser, spesielt ikke dersom jeg en dag skulle hatt lyst på en biff, som koster halvparten av det det koster i Norge.
Det samme gjelder kyllingfilèt. Jeg trenger jo selvfølgelig ikke å kose meg en lørdag jeg vel, så lenge jeg handler alt i norge, eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 4:49 pm
Herregud for en latterlig dårlig skrevet blogg.. Og for noen tåplige sparetips!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 4:56 pm
Litt langt og uøkonomisk å kjøre fra Kristiansund til Sverige…..Men så levve vi på oljepæng her i by`n så vi har væl råa te å kjøp oss akkurat det vi vil hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 4:56 pm
Nordmenn. tenk dere hvor mange billioner svenskene tjener på dere hvert år bare i svinesund.
Men tror du svensker kjøper noen norske produkter…? ehh nei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:04 pm
Flott innspill! Dette bør jeg ta lærdom av
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:27 pm
Jeg mener at vi som ikke har så god råd fortsatt skal handle i Sverige. Det er ikke vi som handler i Sverige som skaper finans krisen lell. Det er mange nordmenn som jobber eks på Svniesund, så vi støtter på en måte de at de ikke skal miste sine jobber da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:32 pm
rehuma,”Har du tenkt på at jo mindre du handler i Norge, jo flere arbeidsplasser står i fare for permisjoner/oppsigelser?”
Herregud!!! Det burde jo Norge tenke på da,når allt skal være så dyrt her til lands så er det ikke rart vi handler i sverige!!Er ikke alle i Norge som er rike… Vi er en barnefamilie på 4 og handler selvfølgelig i sverige!! Fikk fyllt opp en stoor handlekurv med matvarer for en mnds forbruk til bare 2000.- kr.i helgen!!Kjempe fint innlegg og gode tips! First price varene er topp de også.Vi som har dårlig råd må jo få ordentlig mat vi også,ikke bare en “billig” grandis eller wienerpølser med lompe…. Maten er jo RÅ Dyr her,to handleposer og man må ut med 1000.-kr…for HVA?? jo en ost og litt hygiene artikler kanskje…for ikke å glemme grandisen.
“harry turer” er noe helt annet enn “harry” spør du meg:) Snart skal vi over grensa igjen og kjøpe ribbe!!GOD JUL:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:35 pm
Syltetøy har ikke særlig med antioksidanter. Ellers er jeg enig.
First price er gull verdt. Husk at FP ikke bare er laget for å være billig/storvolum – det er også laget for å være lokkeprodukter så her er det muligheter for value for money.
Andre tips:
Lag mat fra grunnen av og hold deg til produkter som ikke er så “hippe”
F.eks: Hjemmelaget blomkålsuppe
Svinekjøtt – magert og billig
Laks
Fiskeboller
Brunebønner er ypperlige i gryteretter – koster en slikk og ingenting. Det samme med tørkede erter til ertesuppe med salt svinekjøtt.
Bruk kål til råkost istedenfor dyre salatingredienser.
Ta en titt på produktene i hylla på budtikken og tenk litt “ut av boksen”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:43 pm
har man råd til å kjøpe røyk og sprit , har man ikke lov å klage på dårlig råd ,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:49 pm
Disse tingene du kommer med her gjelder kun mat, kan ikke akkurat se at det er noe nytenkende i disse “krise” tider. Lett for en som bor i Kristiansand eller Finnmark å reise til Sverige for å handle mat..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 5:50 pm
husk å kjøp de svenske kyllingfileene. de danske er full av vann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 6:02 pm
hvis vi er interresert i at finanskrisen skal ta slutt her i landet. Er det å handle i Sverige det dumeste vi kan gjøre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 6:27 pm
har du tenkt på at man blir feit av å spise kjøttdeig og billig mat hele tiden.? Desuten er first price og de produktene du snakker om fulle av masse dritt stoffer. Bruk heller litt mer penger på mat og kutt på andre utgifter som bilbruk, alkohol i helgene og røyk for dette er unødvendige ting vi ikke trenger. Kjøp karbonadedeig. Mye sunnere og bedre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 6:35 pm
Tips: Du er 20 år…studer i 3 år framover. Skaff deg en bachelor (evt. master etter hvert) i ett eller annet. Om 3 år er forhåpentligvis den økonomiske situasjonen langt bedre igjen, og du kan få en godt betalt jobb.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 7:01 pm
Hva med bare å slutte å røyke og drikke sprit? Hadde kanskje spart deg en del?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 7:09 pm
bra svar Plittzel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:00 pm
Merkelige greier altså! Dra til Sverige? Blir en dyr tur for veslendinger og kystfolk. Har du ikke noen bedre råd – så får du ett her : Har du venner eller familie, så inviter dem hjem og be dem ha medbrakt mat. Så forteller du dem om situasjonen. Har du gode venner og god familie, så garanterer jeg at de inviterer deg på middag eller hjelper deg på annen måte. De faste utgiftene kommer du ikke unna, men det går an å suge på labben i en overgangs periode, for jeg håper at du ikke skal være uten arbeide så veeeldig lenge. Lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:05 pm
Er det ikke litt dumt å kjøre til sverige for å kjøpe biff, sprit og røyk?
Skulle tro det er billigere å droppe dette og kjøpe billig mat på nærbutikken i stedet. Så kan du investere pengene du bruker på å komme deg til sverige i noen aksjer eller fond eller noe.
Bare så det er sagt så er kylling og svin mye billigere og bedre enn biff.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:08 pm
Det beste rådet jeg kan gi når det gjelder å spare i husholdningen, er å bruke rester. Sitter du igjen med to pølser og en potet en dag, blir det grateng. Det er noe av det billigste du kan lage.
Sjekk hva som finnes av tilbud. Det er nesten aldri nødvendig å kjøpe f.eks. kjøttdeig til full pris. Bak brødet selv og frys bort. Det er gøy, det er godt og det er sunt, og det koster en brøkdel.
Spis mer bønner. Bønner er billig og nærende, og et godt alternativ til kjøtt. Legg i bløt en kilo tørre bønner over natten, kok dem dagen etter sammen med urtekrydder etter ønske, og frys dem bort i passe porsjoner. Tilsett i supper og gryteretter.
Det er i det hele tatt mest å spare på å lage maten fra bunnen av, og bruke restene. Har du en “innvandrerbutikk” (søren at jeg ikke har noe bedre ord for det) i nærheten, er det sannsynligvis der du får de beste og billigste grønnsakene. Løk, kål og gulrot er nesten alltid billig, og smaker godt.
Den billigste fisken finner du i fjorden… Eller i frysedisken. Pakker med seifilet kan brukes til mye.
For å oppsummere:
1. Bruk restene
2. Bruk fryseren aktivt
3. Bak brød selv
4. Spis mer bønner
Lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:11 pm
Godt innlegg! Dette skal tenkes på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:14 pm
Det er jammen bra at man kan klare seg både uten sprit, sigaretter og billig kjøtt – og likevel leve et fullverdig (og billig) liv!
Mine anbefalinger: Vann til drikke, sykkel til transport og ferie i nærmiljøet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:28 pm
Det er greitt at østlandsfolk kan valfare til Sverige på handletur, men for oss i vest er det en lang og kjedelig vei. Derfor kommer det godt med med tips om norske billigvarer. Jeg bryr meg ikke så mye om frykt for oppsigelser, da matvarehusene må tenke over dette med de lavere kostprisene inn. Hvis griskhetskulturen florerer slik som i dag vil flere bli arbeidsledige uansett. til slutt, heia til alle som kan dra til Sverige…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:44 pm
hvilken type jobb søker du kjære blogger*?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 8:57 pm
Helt enig med at man kan handle i Sverige. Det er selvsagt ikke alle som kan gjøre det, fordi man bor i grisgrendte strøk og utkant Norge, men da kan man gjøre som følger:
*Følge godt med i tilbudsaviser som kommer i posten. I dag så jeg f.eks at en butikk her i nærheten av meg hadde grillet kylling til 19.90, da kjøper jeg gjerne to slike, deler opp og fryser.
*Gå på Kiwi om man har mulighet, man finner ALLTID noe som er utgått på dato som man får gratis om man gidder å lete litt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:03 pm
Vet ikke hva som var mest provoserende her..
P
Det går fint an å leve på norske produkter bare du følger med på tilbud og kampanjer (slik jeg gjør). En stor fryser er viktig ja, og det å fryse porsjoner er et velkjent knep.
Men å si at det er bedre å dra til Sverige fordi du har lyst på biff er ganske arrogant, synes du ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:24 pm
Heisan.
En driftig dame du vil jeg anta. Ganske gjennomtenkt for å være 20 år.
Håper du finner deg en jobb snart.
Mvh
Kåre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:25 pm
trodde sånn egentlig at det skulle stå noe ordentlig her, og gjennomtenkt og ikke bare den ”dra til sverige teorien”.. ihvertfall når det står på førstesiden av bloggene nederst på vg.no.. noe så useriøst! jaja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:34 pm
Dette med harryhandling var et dårlig råd, da ikke alle bor en halvtime unna grensen.. Dessuten “stjeler” harryhandlingen fra norske forretninger, og staten, som jo i bunn og grunn er deg selv..
Men dette med å handle sjelden og mye er veldig lurt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:44 pm
Hm… hva er galt med å beskytte svenske arbeidsplasser – for den som syns det er så gale å være litt harry?
Dessuten er en del av de butikkene eid av nordmenn som skatter til Norge.
…ellers…
Gårsgammelt brød til halv pris blir ferskt i brødristern, og suppeposene på Europris kan man jazze opp med varer på tilbud i grønnsaksdisken, det gjør ikke no om de er slappe eller på kanten til utdatert, farlige er de IKKE:
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:49 pm
Synes dette var flotte råd jeg! Som du nevnte er det Tine som feks lager firstprice/ COOP osten, som er samme ost som Norvegia. samme vare= nesten halv pris.
Ellers er det jo velkjent at man bør handle inn på tilbud og fryse ned.
Et annet råd til dere er å ikke se seg blind på tilbudsprisen, det er kg prisen som gjelder! (ser ofte at det er “tilbud” merket i rødt på prisen, men KG prisen er høy..Lureri altså..
Heldigvis har jeg både Coop hypermarked samt svenskegrensen i nærheten =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:54 pm
Flotte råd du kommer med her.
Mine mennesker og jeg praktiserer samme “metode”, for å få pengene til å strekke lenger. Det som er en smule ille er at de gangene man ikke har råd til å ta en svipptur til det store utland…..Da må man handle hjemme til en dyrere penge. Pommes frites har vi forresten funnet i to kg. pakkninger til 17 kr. i Sverige. Ellers er det lettest å spare mye på kjøttdeig, spesielt av svin. En vegetarianer har relativt lite å spare på matvare-kjøp i utlandet vil jeg tro. Tobakksvarer kan man halvere utgiftene på hvis man ikke er kresen på merke. Alkohol? Hva er det? Humm…..Dette må jeg meditere over……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 9:58 pm
Det er nok ikke så lurt å kjøpe ribbe til jul allerede nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 10:08 pm
Bra med tips!
Han skrev ikke dette innlegget for å få negative mongo komentarer tilbake. Fy skam dere!
Rema, coop prix kyllingkjøttdeig 20 kr
Kiwi 2 kg kyllingfillet 140 kr
Kiwi 2 kg kyllinglår 70 kr
Kiwi 5-600 gram laksekotteletter 16 kr
Kiwi 600 gram sei til ca 18 kr
Coop prix svinekjøttdeig 20 kr
Slik dekker jeg protein behovet mitt ihvertfal
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 10:12 pm
Først til Anders: Hvorfor ikke kjøpe ribbe til jul nå? Det er jo nettop nå den er på tilbud!!!
Til noen av dere andre: Endel av oss bor slik at vi kan handle i Sverige- hvor jeg forøvrig alltid blir ekspedert av norske medarbeidere,har snakket med de- og de bor og skatter til Norge.!?! Jeg er en av de som ikke kan kjøre opp mot 20 mil en dag for å jakte enkelt tilbud!! Tror alle vil ha det best med å prøve å finne de alternativer som passer for den enkelte, men en ting har vi felles: INGEN HAR VEL ØKONOMI TIL Å TAKKE NEI TIL GRATIS RÅD OM HVORDAN VI KAN GJØRE HVERDAGEN – OG HELGEN MER ØKONOMISK MED INNSLAG AV GLEDE OG EN ENKELT UTSKEIELSE????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 10:41 pm
herregu ikke så mye å krangle om vel….??? man kan kjøpe hva man vil hvor man vil. så lenge pengene holder leeenge..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 10:49 pm
Hvis du bor på østlandet og i nærheten av en by, er det vel ikke så vanskelig å skaffe seg en jobb?? Jeg har to jobber, og hadde ikke vansker med å skaffe meg det. Det er flust av butikkjobber i Osloområdet i alle fall!! Med en slik kan du få bedre råd!! Ellers synes jeg ikke det er forkastelig å handle mat i sverige. Personlig synes jeg det er bedre kvalitet på en god del kjøttvarer der, enn her. Stå på videre og lykke til i fremtidig yrke!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 10:55 pm
Ribbe, julepølser og alt i kjøttmat til jul kan du fint handle nå om du putter det i fryseren. Ikke alt av kjøtt er billigere i Sverige. Kjøttdeig, pølser, ribbe og koteletter er ofte noe som er billigere her hjemme. Men, jeg er også av de som kjøper biff og kyllingfilet i Sverige. For meg som er alenemor er det bedre å kjøpe en pose med flere fileter enn en pakke med to til samme pris. Jeg skal jo tross alt gi mat til barna mine også.. syntes ikke det er arrogant å si at man velger å handle biff for halve prisen i sverige…
Syntes strengt tatt heller at det er arrogant, og påpeke at alle har råd til å handle i Norge og bla bla bla..
Jeg bor 30 min unna grensen og handler det som er billigst der, og kjøper det som er fint på pris her hjemme. Kjøper firstprice ost, skinke, pommes frites samt grønnsaker og frukt. Pølser og annet pålegg syntes jeg er stygt på smak.
Jeg følger alltid med på tilbud og ser alltid etter i restekasser over varer som snart går ut på dato. Jeg kjøper heller ikke en pakke med grillpølser til 59kr når jeg vet at butikken på andre siden av gata selger det samme produktet til 29kr.
Jeg fyller alltid bensin tidlig mandagsmorgen.. for da har jeg funnet ut at bensinen her jeg bor er billigere. Jeg lar også bilen stå mest mulig å bruker beina når jeg kan.
Jeg trener hjemme i steden for å trene på treningstudio.. Jeg lager mye mat pra bunnen av selv og lager mye og fryser ned det som er til overs..
I stedet for å kjøpe nye planter, tar jeg og venninnene i ny og ne og bytter avleggere. Da har vi alle noen nye planter helt gratis.
Bytt strømleverandør til en som er billigere.. det samme gjelder internett, mobil, bank osv… Velg den billigste.. ikke sitt å betal unødvendig mye..
Kjøp klær på tilbud.. Er vel ikke vits i å kjøpe en genser til 500kr når du kan klare om du er heldig å kjøpe deg hele 5 gensere til 100 kr.. invister i noen kvalitets basisplagg og miks inn tilbudsklær og brukte plagg..
Bruk rubrikkannonser og følg med på hva som gis bort og selges brukt. Du kan gjøre mange varp der.. selv fikk jeg nettopp en fin bokhylle helt gratis!
En annen ting… ikke spis på restaurant om du har dårlig råd.. Lag heller maten hjemme, inviter en god venn og tenn et levende lys… Like koselig, det blir verdsatt og neste gang er det din tur til å bli invitert på middag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 11:13 pm
Planlegg handleturen nøye. Planlegg gjerne hva du skal ha til middag en uke fremover og lag en liste over hva du trenger og kjøp kun det som står på handlelista. Den første måneden er vanskelig å bare følge lista men etterhvert blir det lettere;) Sparer MASSE. Lager all mat fra scratch:) Billig og godt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 11:33 pm
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk hisser seg så opp over at noen vil dele sine sparetips med andre. Dette er velmenende tips til folk som kanskje ikke har så mye penger, nærmer man seg blakk tenker man først og fremst på seg selv. Disse tipsene er gratis, og tross alt bare tips, ikke noe som blir tvunget på dere. Min mening. Regner med det er mange som trenger slike tips for tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 11:34 pm
Ribbe kan forresten fryses den også, slik som veldig mye annet, Anders.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 11:54 pm
Dette med at svenskehandel fører til ferre norske arbeidsplasser er et dårlig argument syns jeg.. Ville heller sagt det på den måten tvinger regjeringen til å sette ned skyhøye avgifter, og kanskje hindrer de i å gjennomføre “sukkeravgift” på brus og godis, som igjen fører til økt svenskehandel, og at småbedrifter går konkurs.
Syns svenskehandel er et flott forslag, for de som har mulighet til det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2008 at 11:55 pm
Kan ikke se for meg at harryturer kan gå så mye ut over norske arbeidsplasser, med tanke på at stort sett alle som jobber på svinesund o.l. er nordmenn som skatter i norge. + at mange av butikkene på grensa er norske, som f.eks. Rema 1000.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:22 am
Aller først svar til Anders: Hvorfor IKKE kjøpe ribbe nå? Det er jo nettopp nå den er på tilbud!!! Til dere andre: Jeg bor slik at jeg kan kjøre 1 time for å handle i Sverige, hvor jeg forøvrig alltid blir ekspedert av norske. Jeg har spurt de- og alle bor og skatter til Norge, der ble vel noen av argumentene mht. norsk næring borte?? Vi har ikke mulighet til å kjøre omkring på enkelt tilbud- det har vi prøvd: total kjørelengde på 1 dag ble nesten 18 mil, da sparer man ikke penger!! Men alt i alt: det er vel ingen av oss som har økonomi til å avvise gratis råd om hvordan man kan handle mest hensiktsmessig- både til hverdag/ helg og fest?
Synes bloggen tar utgangspunkt i reelle problem både for unge og gamle, vi ønsker alle å ha mulighet til å handle det man trenger, for de pengene man har!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:22 am
Fint innlegg, og potesialet for sparing er mye større enn man tror.
I disse tider tenker jeg også økonomi i hverdagen. Det kan være lurt å sjekke i flere butikker før man slår til på litt dyrere kjøp av f.eks. julegaver.
Før regnskap slik at man ligger i forkant av trange perioder. Man bør sjekke hva pengene egentlig går til, og noen får nok sjokk over enkelte ting når man summerer opp.
Her er en link hvor man kan laste ned et gratis budsjettoppsett til regnearket i pc-en. Samt andre gode tips for å få balanse i økonomien:
http://www.vgb.no/104...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:32 am
Jeg står i fare for å miste jobben, fordi nordmenn handler mindre, og behovet for ansatte i butikker dermed blir mindre, samt at det blir mindre overskudd av det som faktisk handles…
Men samtidig forstår jeg at man reiser til Sverige for å handle, selv om jeg ikke gjør det. Jeg handler heller en gang i uka, og planlegger middagene sånn at jeg bruker restene av det jeg lager en dag, dagen etter….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:42 am
Greie råd det der
tror folk flest med jobb vet det meste men, en ting må eg bare si, First Price er håpløst! det er ikke alt man bør spare penger på… Gå til first price steget er på det sterkeste ikke anbefalt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 1:35 am
1 pk røyk i sverige 38 kr
1 pk røyk i norge kan du doble prisen,jeg driter i arbeidsplassene så lenge norge faktisk ikke klarer og gjøre det lettere og billigere får de trygdede.
Heia sverige.
Ja bli hvor provosert dere vil,jeg handler alt i sverige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 1:40 am
Jeg er også “ekspert” på å leve billig, la til meg noen gode vaner mens jeg var student:
Lag sauser fra bunnen av, i stedet for å kjøpe dem på glass eller i pose! Ingrid Espelid Hovigs Rødrutede kokebok (og den blårutede) er utmerkede investeringer! Akkurat nå har jeg en hel liter nylaget hvit fiskesaus med sennep og sitron liggende i kjøleskapet, den holder til fem fiskemiddager! Og den holder seg lenge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 1:51 am
Høres ut som du er superstolt av å ha vært på en handletur til sverige..
Drikk vann, kjøp brød og tubeost, skaff deg en jobb..
Eller studer og få deg en sikker økonomisk fremtid..
“Ækkje så mykje som ska till veit du”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 2:44 am
Man tjener faktisk ikke så mange kronene på og dra til Sverige folkens. Støtt heller deres eget land, att man sparer mye penger på og dra til Sverige er tøv. Dersom du bor like på grensa, kan du med nød spare en hundrelapp eller to totalt. Men ikke mer enn det. Slik valuten står i dag sparer man faktisk bare 15 kr pr 100 norske man bruker. Så har du handlet for 2500 kr i mat har du bare spart ca 320 kr, også trekker vi fra kjøreutgifter m.m. og ender kanskje på 25-275 kr. De kronene kan man fort spare inn på og handle klokt i Norge, som bidrar til og holde omstetningen til flere bedrifter i gang, og færre mister jobben!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 2:58 am
1: Røyker du, slutt å røyk.
2: Drikker du, drikk mindre.
3: Lag mat fra bånn, store porsjoner, frys ned.
4: Dusj litt kortere, slå ned varmekablene en grad eller 2 og andre enøk-tiltak
5: Kutt ut Kaffe latte*.
*Det er et konsept i økonomisk psykologi som kalles mental accounting og latte er et godt eksempel. Vi har våre “utgifter” på forskjellige kontoer i hodet. vi gråter når bensinen går opp ett øre men kjøper pølse på bensinstasjonen.
hvis man tenker gjennom kjøpene sine, spør seg selv: “trenger jeg virkelig dette” og blir bevisst på at mange bekker små kan bli til stor å, som ordtaket sier, kan man spare en del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:45 am
Kommentarene om å være arrogant var rimelig arrogante synes jeg.
Forbrukeren kan ikke kjøpe dyrere varer i Norge for å gjøre jobben politikerene er (over-)betalt for å gjøre.
Hvorfor skal bloggeren her kunne spare inn på innkjøpene sine, spes før jul?
Tror dere ikke bloggeren ønsker å kjøpe julegaver til barna sine, kjæresten sin, vennene sine eller foreldrene sine i år?
Tror dere det finnes et sted hvor julegavepenger på magisk vis kommer fra?
Jeg har selv vært arbeidsledig, og vet hvordan det regnestykket er. Du har ikke nødvendigvis penger til å kunne feire jul. Ikke uten å stramme inn på forhånd.
Over til mitt tips:
Venner på besøk for et glass vin (som bloggeren har kjøpt i sverige) tipset:
- Vinmonopolet har billig men god vin. En flaske trenger ikke koste 90-150 kr for å være grei kvalitet. Eller du ber gjestene ta med en flaske vin.
Maten du serverer bruker derimot være dyr. Men du trenger ikke servere et måltid.
- Rema1000 har marinerte oliven som smaker utrolig godt. En skål med dette på bordet, så får gjestene en liten smak til vinen. Rema har også en ost som jeg ikke husker navnet på (trekanta stykke, hard ost, grønn dekor, plastpakket) koster rundt 30 kr. Denne kan “shaves” med potetskreller i en skål. Det blir ganske mye av en slik, og da har du snacs til hele selskapet for ca 30 kr.
Dette plukket jeg opp hos en venninne som hadde utrolig stramme tider, men som ville ha venninnene over uten å måtte servere potetgull. Jeg synets det var utrolig godt til vinen. Og det har siden vært en stor hit blandt flere av mine venninner.
Høstsuppe:
I fårikåltiden (kanskje litt seint nå) da har ofte Rema tilbud på kjempestore kasseroller.
Om man kjøper inn ferske grønnsaker som gulerøtter, kålrot, poteter, sellerirot, rød paprika, tomat, purreløk.. osv (fantasien setter grenser)
Da blir det ganske dyrt som en engangs investering. Men om man lager en gigantisk suppe av alt dette + buljong, kjøtt om man har råd, pølse om man har mindre penger, og timian.. (NB ta av skinnet på tomatene). Ekstra næring og smak for den som ikke er på slankern: godt med smør i suppen.
Da kan du fryse ned suppe til omtrent resten av året
Har du ikke plast boks til å fryse ned i (de er jo ganske dyre) frys ned i poser, funker like bra, og du slipper oppvasken.
Og det er utrolig godt for både stor og liten å få i seg denne varme suppen på en kald vinterdag. Du får også vitaminene fra grønsakene. Og, du slipper å lage middag på en lat søndag
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:52 am
Tips2
Havregrynsgrøt er ikke så fælt som folk tror. Bare ikke lag den med melk!
Ha en pose havregryn i skapet. Den blir til:
Havregrynsgrøt
på bare noen minutter, prøv deg frem med rosiner og slikt om man ønsker det, jeg gjør ikke det.
Kanel, sukker og smørøye som vanlig grøt.
Frokostblanding
som også kan inneholde rosiner, cornflakes, syltetøy eller bare litt sukker og melk. Bruk fantasien og prøv deg frem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 7:36 am
Jeg bor i Sarpsborg og handler en del i Sverige.Kyllingfilet kan man lage mye smakfullt med.Man kan få den til 120kr./2kg.Vareutvalget er mye bedre der.Bl.a. pålegg,ost.Om man drar til Strömstad så får man mer typiske svenske varer.Er ganske oppgitt over pris og kjedeutvalget her.Er uföretrygdet så det gjelder å få mest mulig for slantene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 7:40 am
Jeg må si at jeg ikke har merket noe til den så alt for omtalte finanskrisen selv. Det hadde ikke blitt noe krise hadde det ikke vært for media.. Hadde ikke folk visst om det, så hadde vi ikke sluttet å handle, og man hadde da heller ikke mistet jobben!
Sitter og hører på redioen nå at strømforbruket har blitt så høyt.. hmm.. Kjøp el.biler det hjelper nok.. hadde alle i Norge byttet til el.biler måtte vi nok ha fyrt opp så mange kullkraftverk at det hadde forurenset 10 ganger så mye som ved bruk av vanlig drivstoff på bilene.. men men.. er det egentlig noe regjeringen tenker på før de anbefaler deg det ene eller det andre? Kjøp Dieselbil(!) og så setter de opp avgifta.. Føler meg lurt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 8:24 am
Kutt ut røyking og sprit drikking! så har nok du å råd til å spise deg mett på norsk mat hver dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 8:38 am
Veldig bra praktisk informasjon! Lettanvendelige råd som kan benyttes av alle! Iallefall av meg!
Bra jobbet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 8:48 am
Hmmm…
Dersom du har dårlig råd så er vel muligens det første man bør gjøre å kutte på tobakk og sprit. Utgjør fort 3000 og oppover i måneden bare det. Spiser man biff så kan man vel knapt pårope seg å slite økonomisk heller.
Støtter dog fult ut store innkjøp og handleliste. Dersom man gidder å lage ting fra scratch kontra å kjøpe “ferdig mat” så sparer man relativt mye også. Bonus at det blir vesentlig sunnere også.
Ellers skal ingen komme og fortelle meg at first price produkter stort sett smaker det samme. Noen unntak som mais osv., men det er store forskjeller. Norges befolkning er dog mest opptatt av prisen på mat og ikke kvaliteten. Ingen vankselig konklusjon når man ser alle “billig butikkene” her i landet.
Ellers går vel ofte disse svensketurene opp i spinninga da man handler en haug med ting man ikke hadde kjøpt ellers. Bedre å jobbe 1 time overtid enn å kaste bort en dag for å spare 500,-. Med mindre man ikke ser på det som knall å sitte i bil 2 timer og rave rundt med folk som går i slowmotion..
Nei skal man spare skikkelig så får man heller se på strømforbruk, lån, forsikringer, bil og andre hovedposter i regnskapet.
Lykke til,
hilsen en som er dritt lei first price og jalla produkter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 8:50 am
Hmmm…
Dersom du har dårlig råd så er vel muligens det første man bør gjøre å kutte på tobakk og sprit. Utgjør fort 3000 og oppover i måneden bare det. Spiser man biff så kan man vel knapt pårope seg å slite økonomisk heller.
Støtter dog fult ut store innkjøp og handleliste. Dersom man gidder å lage ting fra scratch kontra å kjøpe “ferdig mat” så sparer man relativt mye også. Bonus at det blir vesentlig sunnere også.
Ellers skal ingen komme og fortelle meg at first price produkter stort sett smaker det samme. Noen unntak som mais osv., men det er store forskjeller. Norges befolkning er dog mest opptatt av prisen på mat og ikke kvaliteten. Ingen vankselig konklusjon når man ser alle “billig butikkene” her i landet.
Nei skal man spare skikkelig så får man heller se på strømforbruk, lån, forsikringer, bil og andre hovedposter i regnskapet.
Lykke til,
hilsen en som er dritt lei first price og jalla produkter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 9:17 am
Jeg må bare være ærlig å si det slikk at jeg gir blaffen i om butikker går konkurs, stenger eller om andre mister jobb i norge bare fordi vi handler fra sverige, dette er et problem som myndighetene må ta seg av ikke vi, jeg må først og fremest tenke på meg selv, jeg handler fra sverige og vil altid handle fra sverige, det er billig. i norge er alt dyrt, jeg må bare si om dette er grunnen til at dere mister jobb så for det bare la vær.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 9:27 am
Hvorfor røyke & drikke sprit hvis man har dårlig råd og er jobbsøkende? En 20-pakning med sigaretter om dagen, kjøpt på bensinstasjon eller kiosk, fordi mange ikke orker å stå i kø i dagligvarehandelen, koster vel snart kr 80,- tenker jeg? Da er det et enkelt regnestykke på hvor mye penger som går opp i røyk ila. èn uke.
Et generelt sparetips er, som det også blir nevnt i bloggen med first price, å sjekke hvor produktet blir laget. Dette gjelder feks. også hvitevarer; det finnes ikke èn fabrikk for hvert merke som finnes, men et utvalg store fabrikker som produserer de forskjellige varene. Ofte er det ingen forskjell i deler brukt til de forskjellige merkene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 9:36 am
Lykke til videre i din økonomiske og job situasjon. En verdifull læring jeg håper du holder på når ting går bedre er at du vet verdien av penger og hvordan leve etter et fornuftig forbruk.
Jeg begynte å tjene bra med penger allerede som 17 åring i oljeindustrien. Mitt problem var at jeg mistet all fornuft og la meg opp et forbruk som jeg grøsser av i dag. Jeg har brukt lang tid å få dette ned på et normalt fornuftig nivå.
Moralen er: Det er lettere å øke forsiktig opp forbruket enn å måtte redusere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 10:01 am
La oss drive med handel isverige i stor stil og la butikkene i norge merke det. Grunnen til at jeg sier det er vel at da kan det (kanskje) ome en reaksjon fra det norske stortings folket. det er godt kjent at mennesket drar den billigste veien for å overleve. Det handler om å overleve. Har du du barn som meg så er det også klart at det blir handlet billigst og tenker billigst. når det gjelder arbeidsplasser skulle folk ha tenkt på en ting- Renta varer ikke evig, mere lønn flere hus, flere hus flere arbeidsfolk, mere penger blant folk mere handling, men det tar slutt stor handlig og roer seg ned til er roligere nivå slik som vi hadde for 4-5 år siden. Tror ikke det blir mere arbeidsledighet heller, folk kan bare ikke velge å vrake lengre. Svarer gjerne på innlegg;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 10:20 am
noen feil her synes jeg: hvorfor må man røyke eller kjøpe sprit når man er blakk da? synes man kunne klare seg uten sånt mesteparten av tida om man er blakk… første jeg kutta ut var alkohol (Aldri røykt!) Det sparer man enda mer penger på! Nordmenns helgefyll er en dårlig uvane, drikk heller til bursdager/nyttår osv, når det faktisk ER en anledning, og ikke bare lørdag..
og det er nok sikkert forskjell på de to pommesfrites-posene du nevner, tar jeg ikke helt feil er den dyreste uten tilsatt fett. Altså sunnere, pga d tilsatte fettet i vanlige p-f visstnok er transfett..
og til dere andre: Jeg er e-stoff”fanatiker” og unngår verstingene (se gjerne på bloggen min), og det er faktisk ganske mye akseptalt innenfor både firstprice og euroshopper! (som har 1 kg p-f til..hmm 15 kr? slår ihvertfall resten!) synes man det smaker annerledes så er det nok pga mangelen på MSG og lignende tipper jeg, mange er dessverre vant med det.. jeg unngår det helt og finner svært mye godt blant firstprice, som da koster lite. Men ja, det er nok sikkert de produktene som er direkte vonde, men har inntrykk av ting blir bedre og bedre. Belønning for oss som faktisk leser innholdsfortegnelsen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 10:44 am
Du kan faktisk få vit. C veldig billig (relativt) ved å bestille 1 kg Ascorbinsyre i apoteket (som pulver).
Da blir det mye billigere enn få vit. C fra frukt ihvertfall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 10:44 am
Med utgangspunkt i Global Solidaritet, ressursforvaltning og hva jeg definere som livskvalitet har jeg gjort følgende tiltak:
- Går aldrig på restaurant
- Abbonerer ikke på noen aviser. (Internett)
- Kjøper aldrig ukeblader eller bøker (internett/bibliotek)
- NRK TV Grunnpakke (Internett)
- Reforhanlet bank/forsikrings avtale.
- Minimum av forsikringer
- Oppvarming 70% ved (som jeg hogger selv).
- Ingen fasttelefon.
- Minimal bruk av Mobil (SMS kan du sende gratis på Internett, på samtaler kan du bruke Skype).
- Gjør alt håndtverk selv (maling, snekkring, rørlegger arbeid, elektrisk)
- Kjøper alltid bensin til bilen på Søndag (opptil 2 kroner billigere)
- Handler alltid på tilbud. Når jeg går inn i en butikk spør jeg meg alrdig hva jeg har lyst på, går direket til på dagens /ukens tilbud.
- Handler i bulk. Når det er et bra tilbud kjøper jeg gjerne for et års forbruk.
- Handler aldrig på bensinstasjoner/gatekjøkken eller butikker som 7elleven.
- Handler endel klær/verktøy o.l på brukthandel.
- Bruker klær til de er utslitt. (har et par antrekk til finbruk).
- Går sjelden eller aldrig på kino, fotballkamper ol, teater, konserter osv.
- Trener 4 ganger i uka, men aldrig på trenings senter. Løping er gratis og likså er pushups og situps, bruk kropsvekta.
osv, osv……..
Kunne skrevet en hel bok om dette. Hva gjør jeg så istede? Jeg er så heldig at jeg ikke definerer livskvalitet og velstand i materialisme. Livsstilen bygger på bla “Hvis en ikke sitter på fjell en gang iblant, setter en ikke pris på en god stol”, “If you look after the pounds the pence will look after themselvs”. Det hører også med til historien at jeg har penger nok og kan, hvis jeg vil, velge akkurat det jeg vil, men i en verden hvor 30 000 barn dør hver dag av sult og sult relaterte sykdommer samt at vi nordmenn har et økologisk fotavtrykk 4x jordens bærekraft, er valget for meg ikke vanskelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 10:55 am
Var selv arbeidsledig for ett år siden og hadde lite penger og rutte med. var mye oftere i sverige da og handlet siden jeg bor bare 30 min unna grensen. spesielt hvis jeg ville ha ordentlig middags mat. hadde ikke råd til å drive å kjøpe gilde annet enn en gang iblant kansje. så gikk mye i firstprice å euroshopper og slike billigere alternativer. personlig merker jeg stor forskjell på smak og kvalitet, men hadde ikke råd til å være kresen bokstavelig talt
men merker nå som jeg er i jobb igjen så er jeg nesten ikke i sverige lengre og handler. men jeg skjønner godt de som drar dit hvis de har muligheten og dårlig råd.
flotte tips iallefall:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:08 am
din ide var nok god, men den drukna jo helt i mat og sverige.
/slap vgb for å linke den misvisende teksten.
spare penger på mat? er dette et råd du gir?
SVÆRT ofte når man ser på en nordmann’s økonomi tilsier den at du bruker en liten del på mat hvor den egentlig skulle vært MYE større.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:16 am
Det er vel bare Trøndere og Østlendinger som har lett adgang til Sverige, kanskje en og annen Nordlending/Finnmarking også, men der oppe begynner vi å snakke seriøse avstander.
Trikset med å spare penger, ligger mye i det som beskrives vdr. å dele opp kjøttdeigpakkene i flere måltider mv. Særlig om man er en liten husholdning (1 til 3 personer). Finhakket løk, bønner er ting man kan spe i.
Tomatbønner er utrolig rimelig. Det samme gjelder egg og pølser. Det er godt til både frokost og middag.
Havregryn tror jeg reddet meg fra sultedøden i studietiden. Det samme gjelder spagetti og makaroni (som er vesentlig rimeligere enn nudler). Det som virkelig er en hemmelighet er lapskaus og pytt i panne. En grillpølse, en potet og en halv løk gir rikelig med mat til en person. Skal man koste på seg litt ekstra, vil en buljongterning i lapskausen gjøre retten god nok for Kongen selv.
For mange vil det være rimeligere å kjøpe rundstykker enn brød. Gjerne rundstykker man kan varme opp fra halvstekt tilstand.
Godt og rimelig pålegg?
Tomatskiver med pepper.
Bananskiver med syltetøy.
Hardkokt egg og kaviar.
God og rimelig snacks?
Ostesmørbrød.
Arme riddere (gammelt brød, melk og egg).
Pannekaker.
Ligg unna alt som heter ferdigposer. Lag alt fra grunnen selv. Alt som kan brukes som rester, sparer penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:17 am
De rådene her som var gode, er ingen nyhet…. kom med noe konstruktivt eller la være!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:25 am
Forøvrig er det noen som mener Norge er verdens rikeste land. Så feil kan man altså ta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:26 am
Forståelig og sikkert lurt å gjøre mye for å spare, også å reise til Sverige, men det kommer jo også an på hvor man er bosatt, bensin og bom koster også penger, og av enkelte varer skal en kjøpe store kvanta for at det skal lønne seg, har faktisk også inntrykk av at butikkene nær grensen har skrudd opp prisen på mange varer fordi de venter storinnrykk av nordmenn (-: Andre tips: -Gjør f.eks flere innkjøp på innvandrerbutikker: De har ofte både billigere kjøtt og grønnsaker. I tilegg kan du kjøpe større kvanta av ris, bønner o.l.der (som sikrer deg næring og kan deles opp i utallige posjoner), og til bra priser. –
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:27 am
å slutte å røyke og drikke er i hvertfall det første man bør gjøre når man har dårlig råd!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:34 am
dessuten: – å spare handler også om hva en ikke skal kjøpe og gjøre: – kutt ut ekstra utgifter i forbindelse med snacks og fastfood, kaffe ute, sjokolade,røyk, potetgull, cola, osv, osv… det er utrolig hvor mye penger det blir av det over tid som kunne ha blitt benyttet til så veldig mange andre og nyttige ting. Ganske mange tusenlapper i året spart ved å avstå, for de fleste av oss. – men det er ikke alltid lett når supermarkedene bugner over av tusen forskjellige varianter av ting du egentlig ikke trenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:17 pm
Kjøp heimbrent te 150 kr.pr. liter.Bland det ned te 40%.Dette tilsvare over 3 helflaska.DA spare du pæng da!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:28 pm
Visste dere at First Price og andre lignende merker bruker samme produsenter som mange av de store “matmerkene” som feks Kavli? Dette var en stor sak for en stund siden, (3-6 mnd?) som de fleste som følger med i media burde ha fått med seg. Så det å si at billige produkter smaker dårligere er nok intet annet enn et bevis på at markedsføring og merkevarebygging virkelig påvirker forbrukerne!
Når det gjelder dette med å “støtte norske foretak” håper jeg dere også er med på å støtte andre foretak som feks klesbutikker og lignende. Da det strengt talt virker som om hele norges befolkning har stukket hodet dypt ned i sanden og sluttet å bruke penger!! Vi HAR IKKE SÅ DÅRLIG RÅD SOM VI TROR. Og jeg er nesten 100 % sikker på at dere som maser om at det er galt å handle på svenskegrensen er de samme menneskene som gjør mesteparten av kleskjøpene deres på Gina Tricot og H&M. Støtter det den norske økonomien? Ikke egentlig. Eierne er svenske, og i Oslo er 70% av de ansatte svenske. De betaler 8-15 % skatt, og bruker minimalt med penger her i Norge. Jeg jobber i klesbransjen i Oslo, og har en god del svenske venner. Mine “fakta” som nevnt over er ikke overdrevet, så vidt jeg vet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:33 pm
Nå handlet artikkelen om hvordan ei jente skal klare seg med lite penger i en periode ( forhåpenligvis får hun og kommer får bedre råd). Den handlet ikke om hvordan påvirke man kan påvirke Norges økonomi og politikk!! Er man blakk blir dette underordnet, det handler om å OVERLEVE. Slike påstander ( om at hun reduserer arbeidsplasser) kommer fra en person som aldri har kjent denne blakkheten på kroppen. Primære behov; har du hørt om det? Sånn er det bare! Slutt å opptre arrogant og hovent når et menneske ligger litt nede i livet sitt. Til slutt noen gode råd fra meg for å på pengene til å strekke lenger:
- Bruk biblioteket, ikke kjøp eller abboner på bøker, blad og aviser.
-Lag store porsjoner middag, del opp i porsjoner og frys.
-styr unna enhver butikk, restaurant og kiosker denne perioden. Gå kun inn på butikken med handlelapp.
-Kjøp klær på fretex
-slutt å røyk! det er dyrr, har sluttet selv, som par her i huset sparte vi 6000 kr pr måned.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:35 pm
Fine tips og råd. Alle bør bli mer økonomisk bevisste de små tingene, som når sett sammen blir store utgifter. Takk.
Trenger du jobb så kan jeg kanskje hjelpe:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 12:38 pm
Var i Sverige (Nordbysenteret) på lørdag. Konklusjonen er som tidligere at oksekjøtt er fryktelig dyrt hvis du skal ha mørt kjøtt, kjøttdeigen kostet 59,90 per kilo – ofte samme pris i norske butikker, kyllingfilét kostet 159,90 per kilo – samme som First Price og Euroshopper. De to sistnevnte er bedre etter min smak, og jeg spiser mange av dem.
Krydder er dyrt i Sverige, det samme er friske grønnsaker og brød. Ost har samme pris som i Norge, enten du kjøper en hel kloss eller ferdigskåret. Jeg bruker First Price ost, fordi det er endeklossene til Synnøve Finden:-)og den er derfor litt magrere enn originalen.
Nei, ikke så mye å hente i Sverige annet enn rødvin og akevitt til jul + kursforskjellen som er marginal (ca. 87,50).
Kjøpte 2 kg kyllingboller – det var det eneste fordelaktige jeg fant på Nordby med tanke på økonomi. Dessuten var parkeringskaoset komplett knyttet til ombygging.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 1:26 pm
Ler og ler og ler, Peder AS
)
Norge (les de milliardærene i Norge som betaler neste 0 i skatt) ER rike.
Det er blant annet derfor maten i Norge er så dyr…. de kjøper for eksempel en ting for 10 ører fra utlandet og selger den for 10 kroner i Norge og ca 8 kroner kommer i dems egne lommer, derfor er/blir de millirdærer/millionærer.
Norge ER et kapitalist land, jo.
PS.
Smart trekk av å finne et nytt begrep enn dette og å si at Norge er et velferd stat. Dette trekker oppmerksomheten vekk fra realitetten: KAPITALISME, DER NOEN FÅ MENNESKER ER RIKE OG BLIR RIKERE, OG DE ANDRE… VEL… DELER KJØTTDEIGEN I SMÅ PORSJONER OG SPISER TØRKET BRØD…
Åh, nei du som har hus og bil og 1-3 millioner eller mer i banklån, NEI, DU ER IKKE RIK… om man har lån i banken, så eier man egentlig ingenting. Banker eier alt.
Selfølgelig, alt er relativt. Det er bedre å spise litt kjøttdeig og tørket brød enn ingenting..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 2:09 pm
Jeg studerer og bor sammen med kjæresten. Planen var at han skulle jobbe så han kunne dekke mer enn meg på husleie, men siden vi flytta hit i høst, har han ikke fått noe jobb, uansett hva han har søkt på.
Vi bor ikke langt unna Sverige, så benytter den sjansen ved å dra dit for å handle, myye billigere!
Hvorfor ikke benytte den sjansen når man kan, og har dårlig med penger? Som bloggeren sier, man må tenke litt på seg selv også!
Mye av pengene våres går uansett til husleia og strømregninga, så da blir det ikke mye til overs..
Syns first price varer er et veldig bra alternativ for de som ikke har mye å rutte med, og for min del syns jeg first price varer er like bra som de dyre “merke”varene i Norge.
first price osten smaker det samme, hvitløksbaguettene er sinnsyk gode, og billigere. Tacoskjellene er det samme som el paso osv osv…
Har venner som mener at first price pizzaen er veldig god, osv.
Syns tipsene var veldig gode jeg da!
Hilsen fattig student
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 2:14 pm
Men hva faen er galt med å dra til sverige da.. bruk hode. hvorfor ikke spare penger? jeg handler 90% på båten som er eid av nordmen.. slipper bare skatt på båten, jeg tjener vell ca 3000 kr på en sverige tur.. så hvorfor ikke dra? nå tar det meg 5-6 timer å ta en tur men det er absolutt værdt det
slutt å mas spar penger hvis du kan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 2:51 pm
Fantastiske gode ideer fra blogger om å spare penger. Norsk næring priser seg ut av markede og jeg HATER mennesker som kaller det å handle i Sverige “Harry”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:01 pm
man har ikke lov å klage på dårlig råd , hvis en kan kjøpe røyk og sprit
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:11 pm
Synes det høres helt merkelig ut med “turer til Sverige for å spare penger”. En slik tur vil jo “koste” deg bensin, bilslitasje, og tid.
Videre synes jeg også det er rart at så fort det er snakk om å “spare”, så virker folk å tenke at det først og fremst må spares i matveien. Selv er mat noe av det siste jeg er villig til å kutte ned på. Sunn og variert mat er jo kjempeviktig for å holde seg frisk og opplagt, slik at man er stand til takle hverdagens forskjellige strabaser.
Just my two cents..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:27 pm
Dette med at man skal være lojal overfor Norge gir egentlig ikke så mye mening. Én person utgjør ingen forskjell på den norske økonomien. Hadde alle gjort som det anbefales i denne bloggen, så hadde det hatt uheldige konsekvenser for den norske økonomien, realiteten er at de færreste gjør dette. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke kaster bort pengene dine! Det er mitt råd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 3:56 pm
Er det ikke sånn at de som kjøper mat færre ganger, kaster mer mat enn de som kjøper mat ofte? Jeg kaster sjelden mat, og jeg handler hver dag. De få gangene jeg handler mye mat, ender jeg ofte opp med å kaste mye av det.
Ikke kjøper jeg på impuls heller, da jeg vet hva jeg skal ha, som regel middag eller frokost, og kjøper kun til det.
Når det gjelder over at de norske eierne som regel skatter til Norge er en sannhet med modifikasjoner, jeg tror de fleste selskap som selger mat i Sverige, er pliktige til å betale skatt til Sverige. Tilsvarende gjelder for alle svenske selskap som etablerer seg i Norge. Så en kan si at en tar inntekter fra Norge, men nå var det ikke det innlegget handlet om.
Som nevnt over, hvorfor skal man spare kun i matveien. Finn fram sykkelen og bruk den til jobben, kanskje litt for kaldt for noen, men mange sparer tid, miljø og en får mer energi.
Slutt å røyk.
Inviter venner over på kaffe istedet for å møte folk på kafé. En for mer og ofte bedre kaffe hjemme. Bak en kake i tillegg, som ikke behøver å koste mer enn en kaffe ute. Din tur en dag, neste dag er det en annens tur.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 5:24 pm
Synes det var fine råd du kom med her. Men det lønner seg også å kjøpe pomes frites i sverige. Der får du en 2 eller var det 2.5 kilo’s pakke med pomesfrites til 20-30 kroner. Husker faktisk ikke hvor stor den er, men den er stor og varer leeenge.
Og ja, jeg handler i sverige av den grunn at jeg er så heldig å bo bare 30 min unna grensa. Og for de som snakker om norske arbeidplasser, så er det stort sett bare nordmenn som jobber i de butikkene jeg handler i når jeg handler i sverige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:01 pm
Jeg syns ikke det er arrogant å ville ha en biff en gang i blant. Poenget mitt er at jeg heller kjøper biff og kjøtt, osv i sverige, istedenfor i Norge, pga matprisene.
Og hvis du syns innlegget mitt er provoserende, så er det ditt problem, ikke mitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:02 pm
Jeg bor 1,5 timer fra grensen selv, tar som regel turen når min søster trenger røyk. Da kjøper jeg med kjøtt og slike ting til meg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:02 pm
Helt korrekt. Ikke farlig med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:03 pm
Min mor kjøper ribbe nå. Ribbe som kan fryses ned. Hun har kjøpt ribbe i flere år, og hun har da litt erfaring. Det er nå den smaker best.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:04 pm
Dette er jo mer snakk om storhandelen i sverige, kjøtt og slike ting som kan ligge i fryseren over lengre tid, og det gjør da at man kan spare inn på det.
Man bør gjøre best ut av det man har, ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:07 pm
Jeg fører regnskap, og er veldig nøye med det. Jeg er også veldig nøye med hva jeg kjøper.
Jeg syns at å ha en balanse i økonomien er veldig viktig, 
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:07 pm
Det får være din mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:08 pm
Ja, det er litt uøkonomisk da.
Nå er jeg så heldig at jeg bor på østlandet, i oslo faktisk, og da har jeg muligheten til å reise dit. Hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:08 pm
Ja, kanskje de tjener mye på oss..
Men vi tjener også på det, da vi handler billigere.
Og jeg tror neppe de kjøper mat her, rett og slett fordi det er ganske dyrt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:09 pm
Jeg prøver å komme med de innspillene jeg kan.
Dette er ting jeg selv gjør, og det er råd til de som vil motta. De som syns de er dårlige, får bare syntes det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:09 pm
Enig der. Selv om jeg syns det er utrolig synd at folk mister jobbene sine, så er jeg nødt til å tenke på hva jeg har råd til å kjøpe også..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:10 pm
God jul til deg og, jeg syns det er kjempeflott at du benytter mulighetene til å kjøpe billig mat. Rett og slett, du har andre ting enn bare mat å bruke pengene på også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:11 pm
Kjempeflott med noen råd til!
Syltetøy har ikke så særlig med antioksidanter, men det har blåbær. Blåbærsyltetøy er laget av blåbær, så det er litt tilskudd der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:12 pm
Jeg røyker ikke selv, og jeg drikker nevneverdig lite… Kanskje en gang eller to i året. Dette er da for de som røyker, og drikker mer enn at de har råd til å kjøpe på polet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:13 pm
Jeg har aldri sagt at det er lett for dere som bor der å handle mat..
Ja, dette gjelder mat, for det meste, fordi man har mye utgifter til mat.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:13 pm
Helt enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:14 pm
Vi er intr i det, men vi må også tenke på hva vi har råd til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:14 pm
Jeg er faktisk slank.. Selvfølgelig jeg kan jo bli feit jeg og, men jeg trener jo litt regelmessig, pushups og situps når jeg orker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:15 pm
Jeg skal jobbe i to år nå. Så skal jeg begynne på skole igjen.
Jeg har nemlig lyst til å bli kjørelærer. Og jeg må vente til 2010, da har jeg hatt lappen i 3 år.
Håper jeg kommer inn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:17 pm
Jeg røyker ikke, og jeg drikker sjelden. Det sparer jeg faktisk ganske mye på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:17 pm
Takker
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:18 pm
Vet at disse rådene hjelper veldig lite for dere som bor såpass langt unna grensen. Jeg håper også at jeg får en jobb snart, er fryktelig kjedelig å være hjemme..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:19 pm
Jeg kjøper ikke røyk, og jeg kjøper ikke sprit. Jeg kjøper svinekjøtt, kylling, og noen ganger indrefilet av okse. Det er når jeg skal kose meg.
Må kose meg jeg og.Og jeg laster opp bilen, så vi er mange, altså deler vi utgiftene til reisen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:20 pm
Takk for det. Dette er råd jeg kommer til å ta vare på, og bruke når jeg blir student igjen.
Kjempeflott at andre har råd også. Vi sparer alltid på restene, og bruker det til andre morsomme, og gode ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:21 pm
Man kan det ja, det med røyk og sprit, er mest for de som røyker og drikker mye da. Jeg røyker ikke, og drikker sjeldent. Sykkelen min er ødelagt, men den skal fikses. Jeg trenger forresten bilen min grunnet at jeg har et problem med kneet, som gjør at sykling over lengre tid gjør fryktelig vondt.
Vi ferier i en leilighet i Sverige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2008 at 11:27 pm
Ja, det er lurt det.
Den er stor, og den varer lenge, men jeg har en liten fryser. Så jeg fokuserer på kjøtt, og kjøper den billigste pommesfritsen som jeg finner her i Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2008 at 11:55 am
#80
Det må legges til at jeg liker å bruke rester. Synes det er dumt å kaste noe.
Mange av de beste oppskriftene er kommet til gjennom vanlige menneskers utnyttelse av knappe ressurser. Får i kål, lapskaus og som jeg nevnte: Arme Riddere.
Man tager hva man haver.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende